מיס פיקס 2024

זה המקום לקבל השראה ולתמוך

2024

נורית לוי

הפעילות :

המיזם קרם עור וגידים במסגרת תפקידי כרעיית יו"ר הכנסת ה-24, כאשר הבנתי שקיים צורך בקרב נשים נפגעות אלימות בליווי אישי ושקיים מענה ורצון של הקהילה לסייע.

מיזם "איתך לאורך כל הדרך" נולד מתוך שאיפה לחבר נשים נפגעות אלימות אל המשאבים והכוחות הטמונים בתמיכת קהילה.
מטרת המיזם לתמוך בנשים שסיימו שהות במקלט לנשים נפגעות אלימות ומתחילות פרק חדש של חיים עצמאיים בקהילה. זהו שלב קריטי בחיי האישה וילדיה והוא כרוך במכלול של אתגרים: חברתיים, כלכליים, אישיים, משפחתיים ומקצועיים.
הסיוע ניתן באמצעות מנטוריות מתנדבות העומדות לרשות הנשים, ומלוות אותן במפגשים שבועיים ובקשר ותמיכה רציפים. המיזם הושק בסוף שנת 2022 וקורס ההכשרה הראשון למונטריות הסתיים בקיץ 2023.

עם פרוץ המלחמה התחוור עוד יותר הצורך שלשמו הוקם המיזם: הנשים הנעזרות חוו וחוות את מצב הדחק המלחמתי ביתר שאת, שכן הן נתונות גם כך במשבר פוסט טראומטי, בעטיה של האלימות שחוו מבית. מדובר באחת האוכלוסיות הפגיעות ביותר בחברה הישראלית, אשר עקב המלחמה נמצאת בסכנה מוגברת של לחזרה למעגל האלימות.

הודות להשקעה והתאמות נחוצות הצלחנו להמשיך ולרתום מתנדבות למשימה גם אחרי ה – 7 באוקטובר, למקסם את ההשפעה שלנו ולהגיע במהלך השנה אל נשים שללא הסיוע שלנו היו מתקשות הרבה יותר להתמודד עם הקשיים הרבים והמורכבים שזמינה השנה האחרונה.

במהלך השנה וגם בעת כתיבת שורות אלו המנטוריות מהוות כתובת לנשים – בבניית קשרים אישיים ומקצועיים, בפתרון בעיות ובבניית מענה תומך לכל הנדרש להן לחיים עצמאיים בקהילה.
טרם כניסתן להתנדבות, עברו המנטוריות הכשרה של שלושה חודשים מנשות מקצוע, שבמהלכה למדו על אודות תופעת האלימות המגדרית ורכשו כלים לאינטראקציה מיטבית עם הנשים הזקוקות לסיוע. גם לאחר קורס ההכשרה ובמהלך תקופת הליווי וההתנדבות מתקיימים מפגשי הדרכה למנטוריות, אחת לשלושה שבועות, בהם מוזמנות המתנדבות לשתף בלבטים ולהעמיק את הבנתן - הכל במטרה להעצים את המתנדבות ולהבטיח מענה מותאם לנשים הנעזרות בהן. את קורס ההכשרה ואת מפגשי ההדרכה מעבירות נשות מקצוע בשכר.
במקביל לקשר של המתנדבות עם הנשים, ישנו גם צוות מקצועי האמון על תקשורת נוספת עם הנשים. חלקן גם מגיע לקבוצת תמיכה שבועית עבור נשים יוצאות מקלטים.

איזור פעילות:  ארצי
היכן מתמקדת הפעילות?  הפעילות מתמקדת בנשים יוצאות מקלטים לנשים נפגעות אלימות/דירות מעבר בירושלים והרצליה. בקרוב יחל המיזם לפעול בחיפה ובראשון לציון.
הצורך שעליו נותנת הפעילות מענה

שהות במקלט (ואפילו בתוכניות המשך כגון, דירות מעבר) הוא למעשה רק הצעד הראשון עבור אישה השואפת לנתק את עצמה ממעגל האלימות. לצד עזרה מקצועית, היא זקוקה למערכת תמיכה קהילתית כדי לסייע לה לצלוח את האתגרים החברתיים, הכלכליים, המקצועיים והאישיים העומדים בפניה.
צורך זה התעצם עוד יותר מאז ה-7 באוקטובר, בזמן שהנשים נאלצות להתמודד עם נסיבות חיים קשות בתקופה של משבר לאומי. למרות שנשים אלו אינן נמצאות עוד בסכנה מיידית, הן עדיין מתמודדות עם קשיים רבים, שנגרמו עקב טראומת האלימות ודחק המצוקה הכלכלית. ללא מערך תמיכה מתאים הן נמצאות בסכנה לחזור למעגל האלימות וההזנחה.
כאמור, נשים נפגעות אלימות אשר סיימו שהות במקלט או בתוכנית המשך, כגון דירת מעבר, וכעת ממשיכות את דרכן בקהילה מהוות את אחת האוכלוסיות הפגיעות והמוחלשות ביותר בחברה הישראלית. לא רק שהן מתמודדות עם הטראומה של האלימות שחוו, אלא גם עם מצוקה כלכלית קשה. יש להן מעט מאוד תמיכה משפחתית, אם בכלל, וההזדמנויות לרכישת כישורי חיים ועבודה הן מועטות. לרוב, מדובר באימהות חד-הוריות לילדים אשר נמצאים גם הם נמצאים בסיכון עקב האלימות שחוו, או שהיו עדים לה.
תמיכה קהילתית ובפרט, הקשר הנרקם מיחסי מנטוריות עשויים לחולל שינוי משמעותי באיכות חייה של אישה – לרכך את הבידוד החברתי ולהעניק לה עזרה מותאמת לפי רצונה וצרכיה.
המתנדבות נפגשות עם הנשים על בסיס שבועי ושומרות איתן על קשר. כל קשר (אישה-מנטורית) ייחודי. סוגי העזרה מגוונים - החל מהתנהלות בירוקרטית מול הרשויות (ביטוח לאומי, לשכות רווחה, מערכת החינוך), דרך נוכחות תומכת בביתה של האישה סביב שגרת הצהריים והערב שלה ושל ילדיה, , וכלה בזמן איכות ביציאה לטיול בשכונה או על כוס קפה. לא רק הנשים זוכות אלא גם ילדיהן (כיום כ-20 ילדים), שיוצאם נשכרים מאד מהסיוע של המנטורית ומהקשר של אמן איתה. זאת ועוד, המנטוריות לא מסתפקות בסיוע הישיר והמיידי לאישה לילדיה אלא הופכות לשגרירות בקהילות שלהן, במאמץ להעלאות מודעות לתופעת האלימות במשפחה.

מבט אל העתיד

עד היום כבר התקיימו שלושה קורסי הכשרת מנטוריות.
לאורך 2024, כ-10 צמדים(מתנדבת + אישה) נפגשים באופן קבוע, לצד פעילות התנדבותית אחרת. צמדים נוספים נמצאים כעת בשלב ההיכרות ויתחילו להיפגש באופן קבוע בחודשים הקרובים.
בשנה וחצי הקרובות אנו שואפות להבטיח את המשך ההצלחה של מערך המתנדבות-מטוריות הקיים (בירושלים ובהרצליה) ולהכשיר מתנדבות נוספות בשני מוקדים נוספים (חיפה וראשון לציון).
מטרתנו היא לשרת כ-30 נשים וילדיהן עד סוף 2025.
בשנים 2027-2026, אנו מכוונות להרחיב את ההצלחה למקומות נוספים בארץ, על ידי שיתופי פעולה עם עמותת נוספות המפעילות מקלטים לנשים נפגעות אלימות.
אנו גם מקוות שבזכות מערך המתנדבות נוכל להרחיב אף יותר את קהילת התומכות והתומכים, שיכולים לספק צורות אחרות של סיוע מעשי או להשתתף בהעלאת המודעות.

הכרה ותמיכה

הייחודיות של "איתך לאורך כל הדרך" הוא שמראשית הדרך ביקשנו להתבסס על המומחיות הקיימת בשטח. המטרה הייתה לקחת את ההצלחה המקצועית המוכחת צעד אחד קדימה - לרמה הארצית - באמצעות מערך צומח של מתנדבות ושיתוף פעולה עם עמותות נוספות.
המיזם נוסד ויצא לדרך הודות לחסות מקצועית וארגונית של עמותת "אישה לאישה" – אחד הגופים המובילים בארץ בתחום הטיפול בנפגעות אלימות במשפחה. קורס המנטוריות הראשון הועבר על ידי עמותת "אישה לאישה"
לאחר הצלחת שלב הפיילוט בירושלים, נפתח בפברואר 2024 קורס נוסף ביוזמת 'אתך לאורך כל הדרך' והפעם בשיתוף עמותת לא. לאלימות נגד נשים, במטרה לתת מענה לנשים יוצאות מקלטים ממרכז הארץ.
המיזם פועל בהובלת ועדת היגוי של מתנדבות
ומלווה במחקר בהובלת פרופ' עינת לוי גיגי, מאוניברסיטת בר אילן.
תמיכה כספית – לצד העשייה ההתנדבותית הענפה, אני שוקדת ללא ליאות על גיוס כספים הנדרשים לנו, בפרט לצורך מימון הוצאות כוח אדם מקצועי. במהלך השנה זכינו לתמיכה של כמה תורמים פרטיים, ביניהם ארגון :בני ברית: ישראל ועשרות תורמות פרטיות קטנות כגדולות.
בשנה האחרונה אף נפגשנו עם נציגות משרד הרווחה והמשרד לשוויון חברתי. התקווה היא בהמשך הדרך להפוך את "איתך לאורך כל הדרך" למזים משותף לממשלה ולקהילה.

תוכניות במידה שאזכה

נכון להיום, המיזם משרת כ-10 נשים להן צוותו מנטוריות. לאחרונה סיימנו שני קורסי הכשרה נוספים וכרגע אנו נמצאות בתהליך של הקצאת מתנדבות לנשים שאותן ילוו. המטרה שלנו היא לצוות 10 נשים נוספות עד סוף השנה. בשנת 2025 מתוכננים שני קורסי הכשרה נוספים, במטרה להשפיע ולסייע ל-10-15 נשים נוספות.
המענק יסייע לקידום מטרות אלה – לסבסוד הדרכות וליווי למתנדבות, למיצוב הפעילות בשדה הציבורי ולעזרות ישירות לנשים (העשרה, קבוצות תמיכה וכיב').
אנו מבצעות הערכה שוטפת באמצעות תקשורת רציפה של הנהגת המיזם (מפגש חודשי של ועדת ההיגוי), באמצעות משוב מהמתנדבות (פרטני ובקבוצות) ובאמצעות צורות תקשורת שונות עם הנשים – מה שמאפשר לנו לברר אם הקשר עם המתנדבת מועיל להן ועל מנת להעריך את צרכיהן המשתנים. כמו כן, מתקיים פורום מקצועי של מנחי קורסים והכשרת מנחים, שמטרתו החלפת מידע, חידוד מומחיות ועידוד בניית שטח שיתופית. בנוסף, השפעת התכנית נחקרת גם על ידי מעבדת טראומה, התמודדות וצמיחה באוניברסיטת בר אילן, בהובלת פרופ' עינת לוי גיגי. כל אחת מהנשים המשתתפות ממלאת שאלון - לפני זיווג למנטורית, לאחר מספר חודשים ובתום שנה.

סיפור אישי

השינוי שמעורבות המנטוריות מחולל בחיי הנשים הוא משמעותי – והסיפורים שעולים מהשטח מעידים על כך שמערכת היחסים הנרקמת בין הנשים לבין המנטוריות המלוות אותן והסיוע שהן מקבלות בחיי היום-יום הוא בעל ערך רב:
סיפורן של קטי (שם בדוי) והמנטורית שלה ממחיש את הכוח הטמון בהתנדבות במיזם.
קטי היגרה לארץ עם בן זוגה האלים, משאירה את משפחתה מאחור. לאחר שנים של סבל, הגיעה למקלט לנשים נפגעות אלימות.
היא אישה חכמה, נעימה וחברותית, עובדת חרוצה, שמתמודדת בגבורה עם מציאות מורכבת כאם חד-הורית לחמישה ילדים, כולל ילד עם צרכים מיוחדים ונכות, שמסיבות שונות לא היה במסגרת חינוכית מותאמת עבורו. קטי מצאה את עצמה נאלצת להתמודד מול רשויות שונות בניסיון ארוך ומתיש למצות את זכויותיה ולקבל זכאויות שונות.
המנטורית שמלווה את אילת כבר שנה וחצי היא אישה מקסימה, חמה, שמחזקת את אילת בתחומים שונים, בחמלה ובחוסר שיפוטיות, עם הכלים שרכשה בקורס המתנדבות ועם אלו העומדים לרשותה מההכשרות השונות שעברה – ובעיקר בזכות מי שהיא.
בזכות הליווי וההתמדה של המנטורית, שהשקיעה מאמצים רבים, הוסדר לקטי לאחרונה זכאות לדיור ציבורי – צעד ענק עבורה - לאחר שנים רבות של התמודדות בירוקרטית. במקביל, תמכה המנטורית בקטי בתהליך של מציאת מסגרת חינוכית מותאמת לבנה. למעשה, היא סייעה בכל נושא מיצוי הזכויות – מה ששנים לא קרה.
ההצלחות האלה מרגשות את כולנו. קטי שיתפה שלולא התמיכה, החיזוק והליווי הפרקטי של המנטורית המלווה היא לא הייתה מקבלת זכאות לדיור ציבורי, וספק עם הבן היה נכנס למסגרת חינוכית מתאימה עבור צרכיו.

תיעוד בתמונות

מחכות לכן ולכם בבית | Bring them home now

האם להחליף את המשתמש ליזמית? פעולה זו אינה ניתנת לשיחזור

ההצבעה נרשמה בהצלחה

על מנת לצפות בהיסטוריית ההצבעות
ולהכפיל שווי הצבעה למיזם
אחד בלבד לבחירתך
כנס.י לשולחן העבודה שלך

אופס, כבר הצבעת למיזם זה.
על מנת לצפות בהיסטוריית ההצבעות ולהכפיל שווי הצבעה כנסי לשולחן העבודה שלך

שלום התחברות

התחברות

אם כבר נרשמת למיס פיקס בעבר

כניסה עם סיסמה
כניסה עם קוד ב SMS

הרשמה

הדרך שלנו לוודא תמיכה הוגנת


כבר רשומה? התחברי

באיזור זה יזמיות של קהילת מיס פיקס מחליפות מידע, שואלות שאלות ותומכות זו בזו, איזור זה מיועד ליזמיות של הקהילה בלבד.

התחברת בהצלחה!

מייד תועברי לעמוד המתאים

את רשומה אצלינו במערכת כמצביעה, על מנת להגיש מועמדות עליך לשנות את סוג החשבון שלך באתר ליזמית.
תוכלי לעשות זאת בלחיצת כפתור בתחתית שולחן העבודה שלך.

ההגשות לקול קוראת 2024 הסתיימו

לאחר סגירת ההגשות לא ניתן לערוך את המיזמים עד להודעה חדשה. במקרים דחופים אנא פנו אלינו ל: info@missfixtheuniverse.com

ההצבעות לסבב 2024 הסתיימו

ברגעים אלו נשלח אליך לנייד קוד חד פעמי
אנא הזיני אותו כאן


לא קבלת SMS? שלחי שוב

מצאנו את המייל שלך במערכת

אבל חסר לנו טלפון שלך לצורכי אימות. שלחנו לך מייל באמצעותו תוכלי לעדכן את הטלפון שלך ולהכנס למערכת

(שווה לחפש גם בספאם)

הפיצי את הבשורה - שתפי

דילוג לתוכן