מיס פיקס 2024

זה המקום לקבל השראה ולתמוך

2024

תמר חיימוביץ-ריכטר

הפעילות :

מייסדת ויו"ר עמותת הותיר אחריו חבר.ה - העמותה לתמיכה בבנות ובני הזוג השכולים (הלא נשואים) של חללי צה"ל

בשנת 1997, נפל בקרב בלבנון סגן אבי בוק הי"ד, אהובה של מיכל, אחותי. מיכל בת 22 בלבד, הצטרפה לבני משפחתו של אבי שישבו עליו שבעה, בדיוק באותו השבוע בו עמדו להכריז על אירוסיהם. לאחר השבעה, ומתוך כאב לב מוחץ וייאוש אין סופי, לחשה לנו מיכל "תצילו אותי, אני לא מסוגלת להציל את עצמי".
כבר בשבעה שוחחנו עם קצינת הנפגעים בבקשה כי יסייעו למיכל בתמיכה נפשית, ואולם לתדהמתנו התברר כי כאבן הייחודי של החברות השכולות ומקומן המיוחד במשפחת השכול אינם זוכים לכל הכרה חברתית או מענה ממסדי. זאת למרות שבעת נפילת החייל, חברתו היתה מרכז עולמו וככל הנראה הנפש הקרובה ביותר אליו בעת שעצם את עיניו לנצח.
אימי, פיליס, ואני החלטנו להציל את מיכל בעצמנו והקמנו מכספי תרומות שגייסנו, קבוצת תמיכה למיכל ולחברות שכולות נוספות שאיתרנו באופן עצמאי.
באותו השלב יכולנו לומר – טיפלנו במיכל וזה מספיק. אבל בחרנו אחרת. מתוך אמונה נחרצת בכך שלצה"ל, למשרד הביטחון ולמדינת ישראל כולה יש חוב מוסרי לחייל שנפל, לטפל בחברתו, לקחנו על עצמנו פרויקט חיים – סיוע לחברות השכולות של חללי צה"ל.
לאחר מאמצים רבים הצלחנו, אימי פיליס ואני, לשכנע את ראש אכ"א דאז, בצורך לטפל בחברות השכולות, ונקבע כי אם תוקם על ידנו עמותה היא תקבל ממשרד הביטחון תמיכה כספית שנתית להפעלת קבוצות לתמיכה נפשית לחברות השכולות של חללי צה"ל.
העמותה הוקמה על ידנו מספר ימים לאחר מכן.
מיום הקמתה פועלת העמותה בשיתוף פעולה מלא עם מערך הנפגעים בצה"ל ואגף משפחות והנצחה במשרד הביטחון. עם השנים הוכרה העמותה על ידי משרד הביטחון כארגון יציג. בעקבות פעילות העמותה, יש לבנות ובני הזוג השכולים של חללי צה"ל מעמד מיוחד בשכול הישראלי, והכרה חברתית, ואף צבאית, למקומן הייחודי במשפחת השכול, וכחלק בלתי נפרד ממשפחת השכול.
מאז הקמת העמותה בשנת 1998 אני משמשת כיו"ר העמותה בהתנדבות מלאה, ולאורך השנים הקדשתי חלק משמעותי מזמני לטיפול בבנות ובני הזוג השכולים ולקידום המודעות לכאבם הייחודי, ולמקומם הבלתי ניתן לערעור כחלק ממשפחת השכול.
עם הזמן הצטרפו לניהול העמותה חברות שכולות. רינה כהן, חברה שכולה ממלחמת יום כיפור, ניהלה את העמותה לצד אמי ולצדי בין השנים 2002-2019. בשנת 2019 החליפה אותה עדי אלון שיינברג, חברה שכולה משנת 2002, המכהנת היום כמנכ"לית העמותה. יחד עם עדי ואיתי פועלות גם החברות השכולות נטע כרמי נבו, עינת שגיא אלפסה וחברות שכולות רבות אחרות, שנעזרו בעמותה ובחרו להחזיר חזרה. כולנו יחד עטפנו, חיבקנו וטיפלנו בכ- 500 בנות ובני הזוג השכולים של חללי צה"ל בהם טיפלה העמותה עד ל – 7.10.
ואז אירע טבח ה – 7.10 ופרצה מלחמת חרבות ברזל.
מאז ה – 7.10.2023 נפלו למרבה הכאב 834 חללי צה"ל וכוחות הביטחון, אשר הותירו אחריהם מספר בלתי נתפס של 300 בנות ובני זוג שכולים חדשים. לצערנו, בכל יום שעובר המספרים רק גדלים.
העמותה החלה בפעילות למתן מענה מידי לעשרות בנות ובני הזוג השכולים החדשים מאירועי ה – 7.10, כבר באותו ערב, ובהמשך עטפה וטיפלה במאות בנות ובני הזוג השכולים החדשים ממלחמת חרבות ברזל.
כבר ב – 8.10 הקמנו חמ"ל חירום, מוקד חירום טלפוני וצוות איתור ייעודי, המורכב רובו ככולו מבנות זוג שכולות ותיקות, שהתגייסו לסייע. המוקדים וצוות האיתור פעילים גם היום.
בשנה שחלפה הקמנו מעל 300 צוותי ליווי חדשים לבנות ובני הזוג השכולים החדשים. כל צוות ליווי מורכב מבת זוג שכולה ותיקה ומטפלת מקצועית מתנדבת. צוות הליווי יוצר קשר עם החבר.ה ומשפחתה כבר בשבעה. הצוות מגיע לשבעה מעניק תמיכה ומסייע בעצה ותמיכה בימים הראשונים האיומים שלאחר הנפילה.
פתחנו 20 קבוצות תמיכה בכל רחבי הארץ לבנות ובני זוג שכולים חדשים וותיקים ובתקופה הקרובה צפויות להיפתח קבוצות תמיכה נוספות, לרבות קבוצות המשך. כל קבוצה נפגשת אחת לשבוע. בנוסף פתחנו קבוצת הדרכה מקצועית להורי בנות ובני הזוג שכולים חדשים, בהנחיית הפסיכולוג הראשי של העמותה ד"ר אפרי בר נדב יחד עם מיכל ביבי פסיכולוגית מומחית. מטרת הקבוצה לתת תמיכה להורים בהתמודדות עם עוצמת היגון של בנותיהם ובניהם. בקבוצה השתתפו ומשתתפים עשרות זוגות של הורים.
אנו מעניקים טיפול נפשי פרטני במימון העמותה למעל 190 בנות ובני זוג שכולים חדשים ממלחמת חרבות ברזל, ולכ – 40 בנות זוג שכולות ותיקות יותר.
גייסנו למעלה מ-120 מתנדבים חדשים ולמעלה מ-190 מטפלים מקצועיים חדשים, שהצטרפו למערך המתנדבים והמטפלים הקיים של העמותה. מטפלי העמותה הם מהשורה הראשונה של המטפלים בישראל ולכולם יכולות מקצועיות גבוהות ומומחיות בליווי מטופלים המתמודדים עם אבל ושכול. כולם עברו הכשרות והדרכות מקצועיות.
ערכנו מגוון מפגשי תמיכה והעצמה לבנות ובני הזוג השכולים החדשים והוותיקים כאחד. במפגשים אלו זכו בנות ובני הזוג השכולים לחיבוק חם ועוטף. במפגשים אלו השתתפו מאות בנות ובני זוג שכולים חדשים וותיקים.
פעלנו רבות בשנה האחרונה להעלאת המודעות לכאבם הייחודי של בנות ובני הזוג השכולים ובכלל זה העלינו קמפיין לקראת יום הזיכרון, בשיתוף עם קבוצת סטודנטיות לתקשורת במכללת רייכמן בליווי המרצים שלהם עידו גרינברג (MISMAS) ויעל פדהצור. הקמפיין זכה לחשיפה אדירה ברשתות ובפרסומי חוצות. לקראת ט"ו באב הפקנו יחד עם הזמרת מירי מסיקה את השיר "הותיר אחריו חברה" שכתב משה קלוגהפט והלחין אוהד חיטמן. השיר מוקדש לעמותה ולחברות השכולות. בימים אלו אנו יוצאים בקמפיין נוסף לקראת יום השנה לטבח ה – 7.10, ובמקביל אנו עובדות על פרויקט חדש ומרגש – התערוכה "פעימת לב" המספרת את סיפורה של העמותה דרך סיפורן של החברות השכולות. מדובר בתערוכת פופ אפ שתנדוד ותציג במרחבים שונים בארץ ובעולם. את התערוכה אוצרות טלי דביר לבנת וגילי סיוון כהן, ומוצגות בה תמונות החברות שצולמו על ידי רון קדמי. הפרויקט הושק בבית הנשיא במעמד רעיית הנשיא, הגברת מיכל הרצוג.
ועוד ועוד ועוד.
כיום מרבית זמני מוקדש בהתנדבות לקידום העמותה ומטרותיה, ויחד עם צוות העמותה אנו עושים לילות כימים למען בנות ובני הזוג השכולים.

בשנה הקשה שעברנו כולנו, הצלחנו לתת מענה מידי ומיטבי לכלל בנות ובני הזוג השכולים של חללי צה"ל, והתאמנו במהירות את תשתיות העמותה לצרכים שגדלו באלפי אחוזים.
לצערנו הדרך עוד ארוכה. ההתמודדות עם האובדן נמשכת ומשתנה לאורך שנים, ולצערנו המלחמה טרם הסתיימה. אנו ממשיכים קדימה, ונוכל לכל אתגר שיגיע.

איזור פעילות:  ארצי
היכן מתמקדת הפעילות?  הפעילות ממוקדת בבנות ובני הזוג השכולים של חללי צה"ל. בנות ובני הזוג מגיעים מכל רחבי ישראל ומכל המגזרים בישראל.
הצורך שעליו נותנת הפעילות מענה

מטרת העמותה היא לסייע לבנות ובני הזוג השכולים של חללי צה"ל להתמודד עם האסון הנורא שנחת עליהם, בליווי מקצועי, ובמטרה שבבוא הזמן הם יוכלו לחיות חיים חדשים ומאושרים לצד האבל ולא בצילו.

מבט אל העתיד

אנו מעוניינים להרחיב את הסיוע לבנות ובני הזוג השכולים ולהמשיך בפעולות להעלאת המודעות לכאבם הייחודי, שכן מניסיון של שנים אנו יודעים עד כמה ההכרה החברתית והממסדית בכאב זה, הוא נדבך מהותי ביכולת שלהם ללמוד להתמודד עם האסון, ובבוא הזמן להקים חיים חדשים ומאושרים לצד האבל ולא בצילו.
בימים אלו אנו עובדים על מספר פרוייקטים חדשים: הכוונה תעסוקתית, קרן מלגות וקרן לסיוע לבנות ובני זוג שכולים מעוטי יכולת. כמו כן אנו מרחיבים את מערך הטיפולים שיוענקו לבנות ובני הזוג השכולים החדשים והותיקים.

הכרה ותמיכה

מאז הקמת העמותה היא זוכה לשיתוף פעולה מלא עם משרד הביטחון וענף נפגעים בצה"ל. משרד הביטחון אף מממן חלקית את פעילות העמותה.
עם השנים הוכרה העמותה על ידי משרד הביטחון כארגון יציג.
בנוסף, אנו זוכים לחיבוק חם ואוהב ממובילי דעה, אומנים, זמרים וסלבריטאים, חברות ואנשי עסקים, והציבור בכללותו.

תוכניות במידה שאזכה

מניסיון של 27 שנים, אנו יודעים שהאובדן שחווים בנות ובני הזוג השכולים ילווה אותם לכל אורך חייהם. גם כשיקימו חיים חדשים, יבנו עתיד, יאהבו שוב, ילדו ילדים - האובדן והחסר תמיד ינכחו, בעוצמות משתנות. העמותה נמצאת שם עבור בנות ובני הזוג השכולים והיא תלווה אותם לכל אורך חייהם, בזמני שמחה ומשבר, בהתמודדות עם זוגיות חדשה שנרקמת, הולדת ילדים, גיוס ילדים, משברי ושמחות החיים.
הכמות הבלתי נתפסת של בנות ובני זוג שכולים חדשים, מחייבת את העמותה להרחיב עוד את פעילותה, ולאורך שנים קדימה.
המענק ותוכנית הליווי יסייעו לכך.

סיפור אישי

המקרה הפרטי של מיכל ואבי, הביא לשינוי בספר דברי הימים של מדינת ישראל.
לאחר נפילתו של אבי, ובעקבות נפילתו, הוקמה העמותה, ומאז, ובגלל פעילות העמותה, לשכול הייחודי של בנות ובני הזוג השכולים של חללי צה"ל יש שם, מקום והכרה חברתית ואף ממסדית.
כחצי שנה לפני נפילתו של אבי, אירע אסון המסוקים. חלק מחבריו הקרובים ביותר נהרגו באסון זה, וכשהוא היה יוצא מלבנון, מיכל והוא היו הולכים לבקר את המשפחות של חבריו שנפלו. חלקם הותירו חברות.
באחד המכתבים שאבי כתב למיכל אחרי ביקור כזה הוא כתב לה כמה חשיבות הוא רואה בטיפול באותן החברות. אנו רואים בכך כחלק מצוואתו.
אני בטוחה שאבי גאה בנו שם למעלה. גאה בטוב שיצרנו. בשליחות שהגשמנו. גאה באור שהוא ממשיך להפיץ גם כשאיננו עוד כאן איתנו בגופו.

תיעוד בתמונות

מחכות לכן ולכם בבית | Bring them home now

האם להחליף את המשתמש ליזמית? פעולה זו אינה ניתנת לשיחזור

ההצבעה נרשמה בהצלחה

על מנת לצפות בהיסטוריית ההצבעות
ולהכפיל שווי הצבעה למיזם
אחד בלבד לבחירתך
כנס.י לשולחן העבודה שלך

אופס, כבר הצבעת למיזם זה.
על מנת לצפות בהיסטוריית ההצבעות ולהכפיל שווי הצבעה כנסי לשולחן העבודה שלך

שלום התחברות

התחברות

אם כבר נרשמת למיס פיקס בעבר

כניסה עם סיסמה
כניסה עם קוד ב SMS

הרשמה

הדרך שלנו לוודא תמיכה הוגנת


כבר רשומה? התחברי

באיזור זה יזמיות של קהילת מיס פיקס מחליפות מידע, שואלות שאלות ותומכות זו בזו, איזור זה מיועד ליזמיות של הקהילה בלבד.

התחברת בהצלחה!

מייד תועברי לעמוד המתאים

את רשומה אצלינו במערכת כמצביעה, על מנת להגיש מועמדות עליך לשנות את סוג החשבון שלך באתר ליזמית.
תוכלי לעשות זאת בלחיצת כפתור בתחתית שולחן העבודה שלך.

ההגשות לקול קוראת 2024 הסתיימו

לאחר סגירת ההגשות לא ניתן לערוך את המיזמים עד להודעה חדשה. במקרים דחופים אנא פנו אלינו ל: info@missfixtheuniverse.com

ההצבעות לסבב 2024 הסתיימו

ברגעים אלו נשלח אליך לנייד קוד חד פעמי
אנא הזיני אותו כאן


לא קבלת SMS? שלחי שוב

מצאנו את המייל שלך במערכת

אבל חסר לנו טלפון שלך לצורכי אימות. שלחנו לך מייל באמצעותו תוכלי לעדכן את הטלפון שלך ולהכנס למערכת

(שווה לחפש גם בספאם)

הפיצי את הבשורה - שתפי

דילוג לתוכן