מיס פיקס 2024

זה המקום לקבל השראה ולתמוך

2024

דניאלה זלצר

הפעילות :

מצילות המזון - בונות יחד מערכת מזון עירונית חסינה, קהילתית ומקיימת

איך הכל התחיל?
בשנת 2019, חבורה של צעירות וצעירים תושבי מרכז העיר ירושלים נחשפו לבזבוז המזון העצום שמתרחש בשוק מחנה יהודה בסוף כל יום. תוצרת איכותית וראויה למאכל נזרקת כי היא נותרת ללא דרישה. החבורה החלה לחקור את מערכת המזון בישראל וגילתה כי יותר משליש מהמזון בישראל נזרק לפח! יחד החבורה החליטה לפעול בנידון והתחילה "להציל מזון", כלומר לקחת מזון טוב שעמד להיזרק לפח מסיבות שונות ולהשתמש בו. כך החלה את דרכה הפעילות של "מצילות המזון", ארגון שמונה כיום מאות מתנדבות ומתנדבים ומסייע למאות משפחות מרחבי העיר ירושלים על ידי הצלת מזון מהשוק הסיטונאי בגבעת שאול.בהמשך, הקמנו מרכז מבקרים שמארח עשרות קבוצות וסדנאות במהלך השנה; העברנו את מערך הצלת המזון שלנו למחסן ענק של 150 מ"ר ואפילו התחלנו להציל מזון מרחבי העיר בעזרת וואן שקיבלנו בתרומה. עד היום הצלנו כמעט 1,000 טון של מזון! כל הרחבה של הפעילות שלנו משמעה פחות מזון שנזר ומזהם את הסביבה, משפחות ותושבים רבים יותר שמקבלים סיוע. בעזרת מצילות המזון התוצרת המוצלת מגיעה ישירות לארגונים ולקהילות הזקוקות לה, הודות לרשת של מעל 450 מתנדבים שמעורבים בכל תהליך האיסוף, המיון וההפצה. התוצרת המחולצת מגיעה ליותר מ-25 קהילות ברחבי ירושלים, שם אנחנו לא רק מחלקות מזון אלא יוצרות רשתות של חוסן תזונתי מקומי.

אבל מצילות המזון הוא לא רק ארגון להצלת מזון. מבחינתנו, עצם העובדה שכל כך הרבה אוכל נזרק לפח ועצם העובדה שלכל כך הרבה נשים ואנשים אין גישה למזון בריא, משמעה שיש משהו מאד בעייתי במערכת המזון שלנו. זיהינו במערכת הזאת כשלי שוק רבים, הן ברמה הכלכלית והן ברמה החברתית והפוליטית. מה שהתחיל כרעיון קטן הפך לתנועה רחבה ומשמעותית, ששואפת לשנות את הדרך שבה אנו מתייחסים למזון ולאנשים בקהילה שלנו.

אנחנו עושות זאת בכמה אופנים. דרך אחת היא באמצעות שוקי האוכל שלנו - נקודות מפגש בהן אנחנו מחלקות את המזון שהצלנו, אותן אנחנו מעצבות בדרך כזו שהן מתפקדות כנקודות לחיבור בין אנשים מכל שכבות החברה על ידי פעילויות שונות בשיתוף עם הקהילה.
במקביל, אנחנו מקדמות שינוי תודעתי והתנהגותי לצמצום בזבוז מזון, תוך חיבור כל השותפים במערכת המזון — מהמפיקים ועד הצרכנים על ידי הקמה של גוף בשם מועצת מזון, גוף שנפוץ כבר ברחבי העולם כפתרון עומק לבעיות של מערכת המזון המערבית.

השינוי החינוכי והחברתי

אנחנו מאמינות ששינוי אמיתי מתחיל בחינוך. לכן, יצרנו קורסים, סדנאות וסיורים שמטרתם להעלות את המודעות לנושאי בזבוז מזון ואוריינות תזונתית. עד כה, 16,600 אנשים וילדים השתתפו בפעילויות שלנו, ולמדו איך לפעול לשינוי בשכונה ובעיר. מרכז ההדגמה שלנו – עם מטבח חינוכי, חלל סדנאות ותערוכת תמונות מעובדי השוק – הפך למוקד פעילות תוסס.

המטבח שלנו – לב הקהילה

בנוסף, הקמנו מטבח קולינרי מארח שמזמין קבוצות לשמוע את הסיפור שלנו וליהנות מארוחות יצירתיות המבוססות על תוצרת שאנחנו מצילות. עד כה אירחנו מעל 6,500 אנשים במטבח שלנו, כשהאוכל לא רק מחבר בין אנשים אלא גם מספר את סיפור המאבק שלנו נגד בזבוז המזון.

המלחמה

מתחילת המלחמה מחירי המזון עלו משמעותית ומשפחות רבות לא קיבלו או מקבלות מספיק סיוע. חזרנו לעשייה ב-8 באוקטובר עם אמונה שהדבר שאנחנו צריכות לעשות זה להמשיך את העשייה הקיימת ורק להרחיב אותה: פתחנו עוד משמרות הצלת מזון בשוק, מצאנו עוד מקורות להצלה מעסקים בעיר, קיבלנו תרומה של ואן מקורר להצלת וחלוקה של המזון, ועברנו למרכז לוגיסטי עם חדר קירור גדול פי 7 מהקודם. בנוסף, בחודש הראשון של המלחמה יצרנו רשת של תמיכה ל-100 משפחות של מפונים שהגיעו לירושלים.
במהלך שמונת החודשים האחרונים, פתחנו את המטבח שלנו במרכז המבקרים כדי לארח באופן קבוע קבוצת נשים מפונות מקרית שמונה. מדי שבוע הן מגיעות אלינו, מבשלות יחד מטעמים ביתיים שאותם הן לוקחות לחלוקה במלונות שבהן הן מתגוררות בירושלים. מעשה הבישול עבורן הוא הרבה מעבר לפרקטיקה – הוא הופך לכלי לשיקום תחושת השייכות, ריבונות, קבלת החלטות והעצמה אישית וקהילתית.
המפגשים הללו הם הזדמנות לחיבור, תמיכה, ויצירת תחושת קהילה בתוך מציאות לא פשוטה. כך, בשבוע שעבר אירחנו אירוע מיוחד שבו הנשים חלקו את סיפוריהן האישיים דרך האוכל: איך מגלגלים עלי גפן ומכינים קוסקוס מהבית, סיפורים על זהות, משפחה ושייכות. למעלה מ-100 אנשים הצטרפו לאירוע הזה כדי להקשיב להן ולטעום את מעשה ידיהן.
במקביל, אנחנו ממשיכות את הפעילות בקהילה דרך שוקי אוכל קהילתיים במודל 'שלם כפי רצונך', המנוהלים על ידי המתנדבים שלנו, תלמידי בתי ספר ונציגי הקהילות השונות.
בין אם מדובר בשיחה סביב שוקי האוכל על מה להכין מעודפי התוצרת, או חיבור שקט דרך קיצוץ נענע וקריעת דמעות מבצל שנחתך לצנצנות של ריבת בצל – האוכל יוצר גשרים של חיבור בין אנשים, מרחב של תקווה ותמיכה.

איזור פעילות:  מקומי
היכן מתמקדת הפעילות?  אנו פועלות בשני מישורים: ברמה העירונית, אנו פועלות בשיתוף פעולה עם גורמים שונים בעיר להצלת מזון המיועד לזריקה בירושלים וסביבתה. אלה יכולים להיות גורמים בעירייה, בבתי הספר ברחבי העיר או רשתות של תושבות פעילות בשכונות. ברמה הארצית, אנו פועלות כמרכז להשראה והעלאת המודעות לחוסן תזונתי. אנחנו פועלות מול רשויות מקומיות ותושבים מכל רחבי הארץ. מבקרים רבים מגיעים אלינו כדי ללמוד ולפתח מודלים דומים לקידום מערכות מזון מקיימות. בנוסף, אנחנו מפעילות פרויקטים חינוכיים ארציים שמשלבים התנסות מעשית ותיאורטית של הערכים עליהם מתבסס הארגון. הפעילות שלנו נוגעת בקהלים מגוונים: תושבים מאוכלוסיות מוחלשות: כולל אמהות חד-הוריות, נשים מקהילת בנות הרומה, רשת נשים פעילות ממזרח ירושלים, משפחות של מבקשות מקלט, משפחות מרובות ילדים, ועוד. תלמידות ותלמידי בתי ספר: דרך שיעורי בישול, הפעלת דוכני עודפי תוצרת טרייה לציבור הרחב, ופיתוח שווקים קהילתיים במרחב הבית ספרי. תושבים ותושבות מובילות: ליווי והכוונה לתושבות שמעוניינות לנהל שווקים שכונתיים כמובילים בקהילה. משרדי ממשלה וגורמים עירוניים: עבודה משותפת להעלאת מודעות ולפיתוח מודלים למערכות מזון מקיימות ברמה העירונית.
הצורך שעליו נותנת הפעילות מענה

במציאות שבה כ-37% מתוצרת המזון בישראל מיועדת לזריקה והטמנה, ההשלכות הן אובדן של כ-2.5 מיליון טונות של אוכל טרי ומזין. מערכת מזון המבוססת על בזבוז ואי שוויון היא מערכת מזון שאינה אחראית, המובילה להשלכות קשות ברמה הלאומית, החברתית והפוליטית. אנחנו במצילות המזון לא מקבלות את מדיניות מערכת המזון הנוכחית כמובנת מאליה ופועלות בכמה מישורים במקביל על מנת לפתח חוסן ולהבטיח ביטחון תזונתי, וכתוצאה מכך עצמאות, קהילתיות ויזמות של תושבים וקבוצות מגוונות ברחבי העיר.

ירושלים, עיר שבה מתגוררות קהילות רבות ומגוונות, היא גם העיר העניה ביותר בישראל. כחמישית מתושביה סובלים מחוסר בביטחון תזונתי שמשפיע באופן ישיר על בריאותם ורווחתם. רבים מתושבים אלו נמצאים מתחת לקו העוני וזקוקים לתמיכה ההומינטרית ברמה הבסיסית ביותר.

במהלך חמש שנות פעילותנו, למדנו כי ההשלכות הפוליטיות כלכליות של מצבי משבר על מערכת המזון הן רחבות היקף. במשבר הקורונה, הגבלות תנועה בארץ ובכניסה לגבולותיה השפיעו על שרשרת אספקת מוצרים לחנויות צריכה, על עליית מחירי מוצרי צריכה בסיסיים, וכמובן- ביכולת להתפרנס. כיום, כתוצאה מהלחימה המתמשכת, אנו חווים אתגרים דומים בשרשרת האספקה. הפסקת היבוא מטורקיה, ספקית מרכזית של ירקות, מורגשת במיוחד בעליית מחירי הירקות והפירות ברשתות הקמעונאות. יחד עם האתגרים שחווה ענף החקלאות בישראל (אובדן כוח אדם, שטחים חקלאיים שנמצאים בקו העימות), אנו מבינות שמערכת מזון עצמאית, מקומית ומקיימת היא לא מותרות- אלא כורח המציאות, בייחוד במדינה החשופה לטלטלות כלכליות, חברתיות ופוליטיות באופן תדיר.

כיום, המצב הביטחוני הנוכחי מדגיש את החשיבות של מערכת מזון כזו עבור כלל אזרחי המדינה, ובמיוחד עבור האוכלוסיות המוחלשות, על אחת כמה וכמה כאשר אין פתרון קבוע באופק עבור רבים מהם לאור ההתפתחויות האחרונות בחזית הצפונית. המלחמה המתמשכת החריפה את יוקר המחיה- על פי דו''ח של ארגון לקט, מחירי הירקות והפירות עלו ב14% ו8%, בהתאמה. רבים איבדו את פרנסתם, ומעגל העוני הולך ומתרחב. החל מתחילת המלחמה קיבלנו מעל 3500 פניות לסיוע. רבים מארגוני הסיוע הפועלים בעיר עמוסים לעייפה ואינם יכולים לקבל עוד פניות. לכן הרחבנו את מערך הפעילות שלנו על מנת לתת מענה כמה שיותר רחב למעגלים שנפגעו ישירות מהשלכות המלחמה.

מבט אל העתיד

פיתוח מודל עירוני להצלת מזון שניתן לשכפל לערים נוספות: המטרה היא לבנות מערך הצלת מזון המבוסס על שיתוף פעולה בין תושבים לרשויות המקומיות, שיוכל להטמע גם בערים אחרות. המודל יכלול שותפויות עם שווקים עירוניים ועסקים מקומיים, ותמיכה מהרשויות המקומיות, כדי להבטיח פעילות ברת קיימא לאורך זמן.

פיתוח מודל למועצת מזון עירונית: מועצת המזון העירונית תשמש פלטפורמה לחיבור בין כל קהילות העיר—כולל מגזרים שונים, עסקים, תושבים, ועמותות—במטרה לקדם מערכת מזון מקיימת ולחזק את הביטחון התזונתי. חיבור זה בין הקהילות, שהיום מפוצלות מאוד וסובלות מאובדן אמון הדדי, מקבל חשיבות מיוחדת על רקע השנה האחרונה, שבה יש צורך דחוף בשיקום חברתי וריפוי עמוק.

קידום תוכניות אוריינות תזונתית ותוכניות בישול בבתי ספר: התוכניות יקדמו חינוך לתזונה בריאה, חינוך לקיימות, צמצום בזבוז מזון, ויצירת חיבור בין-דורי, עם דגש על חיזוק הקהילה דרך העשייה הקולינרית.

הכרה ותמיכה

הפעילות שלנו זוכה להכרה ותמיכה רחבה ממגוון גופים וארגונים - קיבלנו תמיכה מעיריית ירושלים ומהמשרד להגנת הסביבה לקידום פיתוח מדיניות ופעילות של הצלת מזון והגברת המודעות הסביבתית.
שיתופי הפעולה שלנו עם שפים, מסעדנים, עסקים פרטיים, משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, עמותות ותושבי השכונות מאפשרים לנו להרחיב את השפעתנו ולבנות קהילה תומכת.
זכינו בהכרה ממובילי דעה בתחום הקולינריה ומהציבור הרחב, ומוזמנות לאירועים שונים לקידום מטרותינו. בין הישגינו, דניאלה זלצר, המנהלת השותפה, זכתה בפרס "40 מתחת ל-40" של עיתון גלובס, וכחלק ממוסללה זכינו בפרס העסק החברתי לשנת 2021.

תוכניות במידה שאזכה

המענק יסייע בתמיכה בפעילות המטבח הקהילתי עבור קהילת המפונות הפנסיונריות מקרית שמונה המתגוררות במלונות, ויאפשר להרחיב את ערוצי החשיפה של מצילות המזון, לשתף את הסיפור של המעורבים בפרויקט, ולייצר הזדמנויות חשיפה לאנשים הנמצאים מאחורי הקלעים, לעתים שקופים, בימים מורכבים אלה. מודל המטבח הקהילתי הוכיח את עצמו כמוצלח- קיימנו שיתופי פעולה עם גורמי תרבות בעיר (עמותת מוסללה, מוזיאון המדע ועוד) ואנחנו שואפות לפתח אותו כקונספט קבוע שניתן יהיה לתרגם בשיתופי פעולה נוספים עם מנהלים קהילתיים, בתי ספר, תנועות נוער, מכינות קדם צבאיות ועוד. הסרט שיופק, בנוסף לקטעי החדשות שכבר ברשותנו, יבליט את הפן הקהילתי של הפעילות שלנו: שווקי האוכל כחממה למנהיגות, מתנדבי הצלת המזון ותרומתם האדירה לחוסן והרווחה של תושבי העיר, השינוע, והבישול.
בנוסף, תוכנית השיווק תאפשר לנו להגיע לקהלים רב יותר, לבסס את מעמדנו כעסק חברתי שיוצר מגוון ערוצי הכנסה הנחוצים להמשך פעילותנו ולהרחבת התשתית של מצילות המזון על מנת שנוכל להבטיח את פעילותנו בעתיד באופן עצמאי ובר קיימא.

סיפור אישי

חשוב לנו להתעכב רגע גם על השם שלנו - מצילות המזון. השם של הארגון שלנו, שהוא בלשון נקבה, הפך להיות בשיח הירושלמי שם נרדף ליוזמה להצלת מזון. כך, אנחנו שומעות הרבה על "מצילות המזון" משכונה כזו או אחרת, יוזמות עצמאיות ומבורכות שמאמצות את השם שלנו, בלי שום קשר לפעילות שלנו. לדעתנו, בעיר כמו ירושלים, בה תושבות העיר נתקלות באופן קבוע בפרסומים מחוקים של פרצופים של נשים או באירועים שמנסים להקטין את הנוכחות של נשים במרחב, יש משמעות של ממש כאשר תושבות ותושבי העיר משתמשים בשם שהוא בלשון נקבה כדבר של מה בכך.

תיעוד בתמונות

מחכות לכן ולכם בבית | Bring them home now

האם להחליף את המשתמש ליזמית? פעולה זו אינה ניתנת לשיחזור

ההצבעה נרשמה בהצלחה

על מנת לצפות בהיסטוריית ההצבעות
ולהכפיל שווי הצבעה למיזם
אחד בלבד לבחירתך
כנס.י לשולחן העבודה שלך

אופס, כבר הצבעת למיזם זה.
על מנת לצפות בהיסטוריית ההצבעות ולהכפיל שווי הצבעה כנסי לשולחן העבודה שלך

שלום התחברות

התחברות

אם כבר נרשמת למיס פיקס בעבר

כניסה עם סיסמה
כניסה עם קוד ב SMS

הרשמה

הדרך שלנו לוודא תמיכה הוגנת


כבר רשומה? התחברי

באיזור זה יזמיות של קהילת מיס פיקס מחליפות מידע, שואלות שאלות ותומכות זו בזו, איזור זה מיועד ליזמיות של הקהילה בלבד.

התחברת בהצלחה!

מייד תועברי לעמוד המתאים

את רשומה אצלינו במערכת כמצביעה, על מנת להגיש מועמדות עליך לשנות את סוג החשבון שלך באתר ליזמית.
תוכלי לעשות זאת בלחיצת כפתור בתחתית שולחן העבודה שלך.

ההגשות לקול קוראת 2024 הסתיימו

לאחר סגירת ההגשות לא ניתן לערוך את המיזמים עד להודעה חדשה. במקרים דחופים אנא פנו אלינו ל: info@missfixtheuniverse.com

ההצבעות לסבב 2024 הסתיימו

ברגעים אלו נשלח אליך לנייד קוד חד פעמי
אנא הזיני אותו כאן


לא קבלת SMS? שלחי שוב

מצאנו את המייל שלך במערכת

אבל חסר לנו טלפון שלך לצורכי אימות. שלחנו לך מייל באמצעותו תוכלי לעדכן את הטלפון שלך ולהכנס למערכת

(שווה לחפש גם בספאם)

הפיצי את הבשורה - שתפי

דילוג לתוכן