מיס פיקס 2024

זה המקום לקבל השראה ולתמוך

2024

לילך רחמים

הפעילות :

הנגשת טיפול לילדים שחוו טראומה וסובלים מתגובות דחק פוסטטראומטיות באמצעות טיפול דיגיטאלי אינטראקטיבי שמועבר אונליין ומלווה במטפלת אישית. הטיפול הינו מבוסס מחקר ומעניק הדרכת הורים לצד הטיפול בילדים.

אירועי ה7 באוקטובר ומלחמת "חרבות ברזל" חשפו וממשיכים לחשוף את ילדי ישראל והוריהם לחוויות ומראות קשים. האירועים הקשים חדרו לחייהם של הילדים וערערו את חוויית הרצף והביטחון. ילדים והורים רבים מגיבים בשינויים שליליים במצב הרוח ותפיסות עולם. ילדים רבים מתקשים להתרכז, להירדם ולישון שינה רציפה ושלווה. הם נצמדים להורים ומתקשים להיפרד מהם. הרטבת יום ולילה, כאבי בטן וראש הן עוד תגובות נפוצות למלחמה. ההורים גם כן מגיבים בדאגה וקשיי שינה. "הפתיל נעשה יותר קצר", מה שעשוי לגרום לחוסר סבלנות, ירידה בהקשבה ובתשומת הלב לילדים ופגיעה בחוויית המסוגלות ההורית לספק להם צרכים בסיסיים.
אירוע טראומטי פולש לחיי הילדים ומנפץ את תחושת ההמשכיות, הביטחון והאמון שלהם. הוא עלול לגרום לשינוי בתפיסת העצמי והעולם, כך שילדים יחוו את עצמם כפגיעים בעולם מסוכן ובלתי צפוי. השינוי השלילי בתפיסה העצמית מעורר מצוקה וחוסר אונים.
מחקרים בתחום מדעי המוח מצביעים על כך שללחץ טראומטי יש השפעות נרחבות על תפקודים ומבנים של מערכת העצבים המרכזית ומרכיבים נוירופסיכולוגיים של הזיכרון. טיפול פסיכולוגי משפיע לטובה על אותם שינויים עצביים. טיפול בתגובות דחק לטראומה עוזר לעכל את הזיכרון ולנהל את המחשבות, רגשות ותגובות הגופניות ולהחזיר את מערכת העצבים לפעילות יותר סדירה.
הפתרון שהשקנו:
טיפול בילדים עם תגובות דחק בעקבות טראומה. הטיפול מועבר דרך מערכת דיגיטאלית שמורכבת משלבים שבהם הילדים וההורים לומדים ומתרגלים שיטות שעוזרות להתמודד עם ההשלכות השליליות של הטראומה, כגון סיוטי לילה ופלשבקים, והימנעות ממקומות ומצבים שמזכירים את האירועים הקשים ולמצבים שהילדים מפחדים מהם מאז הטראומה. הטיפול מתחיל לאחר הערכה קלינית שנערכת אונליין. לאחר בדיקת התאמה , ילדים מתחילים בטיפול היברידי שמבוסס על עזרה עצמית אבל מלווה על ידי מטפלת אישית. ד"ר לילך רחמים מובילה ומפתחת את התוכניות הדיגיטאליות האינטראקטיביות כדי לעזור לילדים והורים להתגבר על תגובות לטראומה, באמצעות אתר ATEM-ET.online החלוצי מסוגו בישראל. אתר ATEM-ET.online מנגיש טיפול מבוסס מחקר ממוקד טראומה. הטיפול המבוסס בחלקו על עזרה עצמית ומתבצע מהבית כשהילד מלווה על ידי ההורה. לצד תוכנית הטיפול הדיגיטאלית מטפלת אישית מלווה את ההורה והילד. היא תומכת בהם לאורך כל הדרך, מדריכה את ההורים ועוזרת להתאים את התוכנית לצרכים של הילד הספציפי.
טיפול שמדבר בשפה של ילדים: ילדים מתקשים לדבר על האירועים הקשים שהם עברו. כדי להקל עליהם, הטיפול הדיגיטאלי משובץ בסיפור מסגרת ושיטות הטיפול מועברות דרך משחק ואנימציה. ילדים בגילאי גן (4-6) עוזרים לסימבי גור החתולים להתגבר על פחדיו וילדים בגילאי בית ספר (7-12) עוזרים לפניקס, עוף החול האגדי, להתגבר על הכישוף שהטילה עליו מלכת הקרח המרושעת.

החל מהשבוע הראשון למלחמת "חרבות ברזל", התחלנו להפעיל את התוכנית. קיבלנו מאות פניות של הורים וטיפלנו במאות ילדים עם תגובות אקוטיות וכרוניות לטראומה במטרה למנוע את ההשלכות הכרוניות שעשויות לפגוע בבריאות הגופנית, הנפשית ובהתפתחות הנורמטיבית של ילדים. האפשרות לקבל טיפול אונליין הקלה על הילדים וההורים שהתקשו להגיע למרכזי טיפול תחת ירי טילים. האופי המשחקי והוויזואלי של הטיפול שלנו הקל על ילדים להתחבר לתכנים ולהתמודד עם הקשיים שלהם.
מתחילת המלחמה הכשרנו כמאתים מטפלים ומטפלות שהצליחו לתת טיפול לילדים והורים כשהם בעצמם נמצאים במקום מוגן. הטיפול שיפר את התגובות של הילדים בצורה מובהקת בזמן שהמלחמה עדיין נמשכת.

איזור פעילות:  ארצי
היכן מתמקדת הפעילות?  הפונים אלינו מגיעים מכל הארץ. רוב הילדים שטופלו עד היום התגוררו או מתגוררים בעוטף, שדרות, אופקים, אשקלון ומפונים מהדרום והצפון. יתר הפונים מתגוררים באשדוד, באר שבע ומרכז הארץ, על פי רוב ילדים שנחשפו לפגיעות כתוצאה מירי טילים. מתחילת המלחמה טיפלנו בלמעלה מ 500 ילדים. הטיפול שאנו מנגישים נעשה באופן דיאדי כך שההורה המלווה את הילד בטיפול גם הוא לומד ומתרגל את שיטות הטיפול. אנו אוספים נתונים שמתעדים את השיפור ושמחים לראות השפעה מיטיבה על הילדים וההורים, שנמשכת לאחר שהטיפול הסתיים.
הצורך שעליו נותנת הפעילות מענה

אירועי ה7 באוקטובר, והמלחמה המתמשכת יצרו קושי בניידות תחת ירי טילים ופער עצום בין מבקשי הטיפול הרבים לכמות המומחים. עוד טרם פרוץ המלחמה הנוכחית, דווח למשל, דוח מבקר המדינה משנת 2018, כי קיים מחסור עצום במטפלים מומחים ותורי ההמתנה בשירות הציבורי הינם ארוכים מאוד (6-12 חודשים). הטיפול הדיגיטאלי הוא טיפול היברידי המלווה על ידי מטפלים מומחים שעוברים הכשרה קצרה בטיפול שמתנהל בעזרת התוכנה הדיגיטאלית. רק בשבוע האחרון סיימו הכשרה מטפלות ממרכזי חוסן בדרום הארץ במטרה להנגיש דרכן את הטיפול לילדים, להקל על העומס הרב ולקצר את זמני ההמתנה.
מכיוון שילדים רבים מבלים זמן ממושך מול מסכים, תוכניות טיפול דיגיטאליות שמשלבות משחק ואנימציה יכולות למשוך את הסקרנות שלהם וכך לגייס אותם לטיפול. תוכניות טיפול דיגיטאליות הוכיחו את יעילותן ובטיחותן והביאו לשיפור משמעותי בחרדה אצל ילדים.
היתרונות של הטיפול הדיגיטאלי הם: 1. הוא נערך מהבית, ללא צורך בהמתנה, פקקים או סיכון עצמי בזמן המלחמה. 2. זמן הטיפול האנושי מתקצר כך שמטפל אחד מצליח לטפל בפי שלושה ילדים וכך לתת מענה לילדים רבים שממתינים עד שנה לטיפול. 3. מטפלים שלא עברו הכשרה קודמת בטיפול בתגובות לטראומה, עוברים הכשרה קצרה שלאחריה התוכנית הדיגיטאלית מאפשרת להם להעביר טיפול מבוסס ראיות שהומלץ כקו ראשון לטיפול בתגובות לטראומה אצל ילדים. 4. קשה לילדים לדבר על האירועים הקשים שהם עברו. התוכנית מועברת בדרך שמגייסת אותם לטיפול על ידי כך שהיא מעוררת עניין וסקרנות ומעבירה את התכנים בדרך שמדברת בשפה של ילדים, דרך משחקים וסרטוני אנימציה בעולם האגדה. 5. טיפול היברידי - לצד התכנית הדיגיטאלית, מטפלת אישית מלווה את הילד, יוצרת איתו קשר ועוזרת לילד ולהורים ליישם את השיטות לצרכים של הילד והמשפחה.

מבט אל העתיד

המטרות שלנו הן להוסיף ולהפעיל את המיזם החשוב הזה כדי לעזור לעוד ועוד ילדים להתגבר. אנו עושים כל מאמץ כדי להמשיך להנגיש את הטיפול לילדים הן בשיגרה והן בחירום. אנו מתכוננים להמשיך להכשיר מטפלים מכל רחבי הארץ כדי לתת מענה מהיר ומקצועי.

הכרה ותמיכה

האתר "אתם איתי" הוכר לשימוש על ידי משרד הבריאות והמוסד לביטוח לאומי מסבסד את הטיפול בילדים נפגעי פעולות איבה ולחימה.

תוכניות במידה שאזכה

1. להגיע על ידי חשיפה ופרסום לילדים רבים מרחבי הארץ כדי שהם יצליחו לקבל טיפול יעיל שיעזור לשפר את התגובות שלהם לטראומה.
2. לשפר את התשתית הקיימת וליצור טיפול לילדים שסובלים מתגובות פוסטטראומטיות באופן שמדבר לילדים למשל, לפתח עוד משחקים טיפוליים דיגיטאליים שיגבירו את המעורבות שלהם בטיפול.
3. קיים מחסור חמור במטפלי ילדים מומחים ולכן אנו מחוייבים להמשיך את ההכשרות כדי שמטפלים נוספים נגישו את דרך הטיפול הזאת וכך יצטמצמו הן תורי ההמתנה והן הסבל שהילדים חווים.

סיפור אישי

יש כל כך הרבה ילדים שסייענו להם מתחילת המלחמה. בכל זאת אבחר, ילד שמשפחתו פונתה מאחד הקיבוצים שנפגעו ב 7 באוקטובר. הילד פחד לצאת מהבית, נצמד לאמו, לא נפגש עם חברים, פחד לשחק בחוץ עם חבריו. הוא סבל מסיוטי לילה ונמנע מלדבר על הארועים הקשים שנחשף אליהם. הטיפול הדיגיטאלי הביא את הטיפול לתוך הבית. הוא יצר קשר עם המטפלת והתגייס לעזור, יחד עם אימו, לסימבי החתול שעבר אירוע קשה. הרצון לסייע לסימבי העצים אותו. אט אט הוא הצליח לצאת מהבית וגם לספר לסימבי את זיכרון האירועים הקשים שהילד ומשפחתו חוו. כיום, לאחר סיום הטיפול הוא נהנה לשחק על שפת הים עם המשפחה, מצליח לשחק בחוץ עם חברים, נרדם בקלות וישן שינה רצופה. הוא עיכל ועיבד את האירועים שעבר ואלה אינם מטרידים אותו יותר בצורת מחשבות חודרניות.
בנוסף, אני שמחה לשתף בדגימה קטנה מאוד מתוך מסרים שהורים כתבו לנו :

אימא לילדה בת 9 : "אני לא האמנתי לתוצאות של התוכנית הזאת. התחלתי אותה כמו שכבר התחלתי הרבה סוגי טיפולים. סוף סוף, כמו קסם, זה ממש עבד!!!! ממליצה בחום. יש אור בקצה המנהרה".

אימא לילדה בת 4 וחצי: "הופתענו איזו הצלחה יכולה להיות מטיפול מקוון לילדה בת ארבע וחצי שלא רגילה לתקשר בדרך זו".
הגענו לטיפול בהמלצת מישהי שאיננו מכירים. האתגר עמו התמודדנו, היה לא פשוט כלל ולא היה מה להפסיד, שלחנו פרטים והתחלנו את התהליך. הופתענו איזו הצלחה יכולה להיות מטיפול מקוון לילדה בת ארבע וחצי שלא רגילה לתקשר בדרך זו. המטפלת שליוותה אותנו היתה מקצועית ביותר והעבירה את הילדה תהליך מדהים. מרגישים זכות עצומה להשתתף בתכנית ובייחוד שזכינו בציפי המטפלת המדהימה שכיוונה, ייעצה בחכמה, הובילה את התהליך ברגישות ונחישות. היתה זמינה וקשובה. והצלחנו יחד להשיג את מטרת הטיפול.

אימא לילד בן 5: "פנינו ל"אתם איתי" בעקבות אירועי ה 7.10. הבן שלנו החל להראות סימני חרדה ושינויים בהתנהגות כמו רצון תמידי להישאר בממ"ד, פחד להיות לבד במקלחת, לישון לבד, התפרצויות בכי וזעם ואובדן היכולת לבצע פעולות פשוטות לבד, פעולות אותן ביצע בעבר ללא קושי. לאחר שנמצאנו מתאימים לתוכנית "עוזרים לסימבי" התחלנו במפגשים עם נורית המלווה המקסימה שלנו שעזרה רבות בהכוונה ומתן כלים בהתמודדות עם המצב. בהדרגה וככל שהתקדמנו בשלבי התוכנית, ראינו שינויים בהתנהגות שלו: יציאה הדרגתית מהממ"ד, יכולת לחזור ולבצע פעולות מהן הוא נמנע. התוכנית, שמותאמת לגיל הרך, נתנה לנו את הכלים להתמודד עם מצבים שלא הכרנו לפני כן בצורה מיטבית ורגועה ועזרה לנו לחזור באופן כמעט מלא לשגרה המוכרת. העובדה שמדובר בתוכנית און ליין היתה גם היא יתרון משמעותי מבחינתנו לאור העובדה שלפחות כשהתחלנו אותה חווינו קושי לצאת מהבית. אנו מודים למטפלת על הסבלנות וההכלה, על העידוד והחיזוק ובמיוחד על היחס האישי והחם".

תיעוד בתמונות

מחכות לכן ולכם בבית | Bring them home now

האם להחליף את המשתמש ליזמית? פעולה זו אינה ניתנת לשיחזור

ההצבעה נרשמה בהצלחה

על מנת לצפות בהיסטוריית ההצבעות
ולהכפיל שווי הצבעה למיזם
אחד בלבד לבחירתך
כנס.י לשולחן העבודה שלך

אופס, כבר הצבעת למיזם זה.
על מנת לצפות בהיסטוריית ההצבעות ולהכפיל שווי הצבעה כנסי לשולחן העבודה שלך

שלום התחברות

התחברות

אם כבר נרשמת למיס פיקס בעבר

כניסה עם סיסמה
כניסה עם קוד ב SMS

הרשמה

הדרך שלנו לוודא תמיכה הוגנת


כבר רשומה? התחברי

באיזור זה יזמיות של קהילת מיס פיקס מחליפות מידע, שואלות שאלות ותומכות זו בזו, איזור זה מיועד ליזמיות של הקהילה בלבד.

התחברת בהצלחה!

מייד תועברי לעמוד המתאים

את רשומה אצלינו במערכת כמצביעה, על מנת להגיש מועמדות עליך לשנות את סוג החשבון שלך באתר ליזמית.
תוכלי לעשות זאת בלחיצת כפתור בתחתית שולחן העבודה שלך.

ההגשות לקול קוראת 2024 הסתיימו

לאחר סגירת ההגשות לא ניתן לערוך את המיזמים עד להודעה חדשה. במקרים דחופים אנא פנו אלינו ל: info@missfixtheuniverse.com

ההצבעות לסבב 2024 הסתיימו

ברגעים אלו נשלח אליך לנייד קוד חד פעמי
אנא הזיני אותו כאן


לא קבלת SMS? שלחי שוב

מצאנו את המייל שלך במערכת

אבל חסר לנו טלפון שלך לצורכי אימות. שלחנו לך מייל באמצעותו תוכלי לעדכן את הטלפון שלך ולהכנס למערכת

(שווה לחפש גם בספאם)

הפיצי את הבשורה - שתפי

דילוג לתוכן