נשים למען נשים

נועה

קינן

ההגשות וההצבעות לסבב 2023 הסתיימו, ארוע חשיפת המיזמים הנבחרים יתקים ב 7.9.2023

שיתוף הפרופיל:

ירוקות - נערות בוחרות טכנולוגיה מקיימת

תחום: STEM, גיוון, חיזוק הפריפריה, חינוך, ESG ואימפקט, סביבה, קידום דור העתיד, שוויון מגדרי
כותרת הפעילות: תכנית המעודדת נערות לבחור בתחומי הטכנולוגיה, באמצעות ביצוע פרויקטים של יזמות טכנולוגית סביבתית
תכנית "ירוקות" נועדה לטפח אוריינות טכנולוגית ותחושת מסוגלות בקרב נערות, ולהקנות להן מוטיבציה, ידע וכלים שיאפשרו להן להוביל פרויקטים הרותמים טכנולוגיה למען הסביבה והאקלים. התוכנית נוסדה מתוך צורך משותף של המגזר העסקי והמגזר החברתי להגדיל את שיעור הנשים בתפקידים טכנולוגיים. בהתאם לכך חברת נטפים והחממה האקולוגית בעין שמר יזמו את תוכנית ירוקות שמטרתה לעודד בנות לבחור בתחום הטכנולוגיה כמקצוע לבגרות ובהמשך בלימודים האקדמיים ובחיים המקצועיים. התוכנית התקיימה בשנתיים האחרונות כפיילוט בחממה האקולוגית בעין שמר עם תלמידות משכבת ט' מבית הספר מבואות עירון, שבחרו להשתתף בה, כחלק מיום הלימודים. לאור הביקוש, בשנת הלימודים תשפ"ד התוכנית צפויה להתרחב לשני בתי ספר נוספים, יהודי וערבי. התוכנית נחלקת לשלושה חלקים. בחלקה הראשון מושם דגש על גיבוש התלמידות לקבוצה ויצירת מרחב בטוח, מזמין ומסקרן. התלמידות רוכשות מיומנויות כגון עבודה בסדנת המייקרס, תיכנות המיקרוביט (scratch) ועבודה חקלאית וכן ידע בנושא צרכי הצמח ואתגרי הסביבה. בחלק השני התלמידות עובדות בצוותים, ומבצעות פרויקטים שהן בוחרות ומתכננות. הפרויקטים משלבים טכנולוגיה וקיימות, ויש להם הקשר בעולם האמיתי. בתהליך העבודה התלמידות רוכשות ומחזקות מיומנויות לומדת במאה ה – 21 (2030), כגון עבודת צוות, תקשורת בין אישית, תכנון וניהול פרויקט, למידה עצמאית, אוריינות מידע, אחריות והצגה בפני קהל. בחלק השלישי והאחרון של התכנית התלמידות מציגות את הפרויקט באופן יישומי (דוגמאות בהמשך) ומבצעות פעולה של התנדבות בקהילה. התכנית כוללת רפלקציה במספר נקודות לאורכה. ומשולבים בה מפגשים מעוררי השראה עם נשים פורצות דרך בתעשיה. דוגמאות לפרוייקטים בתוכנית: התלמידות ביצעו פרויקט של הקמת קיר הידרופוני במסעדת רוברטה וינצ'י בפרדס חנה, והשף קוטף תבלינים ישירות מהקיר ומוסיף למנות. הפרויקט חשוף לקהל גדול ומעצים את התלמידות. זו דוגמה חיה לפרויקט המשלב טכנולוגיה וקיימות, הבאה לידי ביטוי בכך שבאמצעות גידול תבלינים במסעדה עצמה במערכת הידרופונית ורטיקלית, ניתן לחסוך במשאבים של תובלה, זיהום אוויר, דלק, אריזות, עומסי תנועה וריסוסים. מערכת דומה הוקמה על ידי התלמידות גם בבית הספר קשתות, לילדים עם צרכים מיוחדים. התלמידות תכננו אותה כך שתתאפשר גישה נוחה לתלמידים, והנחו פעילות חוויתית עם ילדי בית הספר, בה שתלו יחד וקישטו את המערכת בטביעות ידיהם של הילדים. בפרוייקט נוסף הקימו התלמידות קיר ירוק בבית הקפה "אמורה" בעין שמר. פרט ליופיו, לניצול פלסטיק ממוחזר ולשימוש בטפטפות, התלמידות תכנתו והרכיבו חיישן ללחות באדמה המתריע כאשר יש לדייק את ההשקייה, וכן חיישן לתאורה אשר ברדת החשכה מדליק גרילנדת נורות יפה.
איזור פעילות: מקומי
הפרויקט יצא לדרך לפני שנתיים ובשלב זה אנו מקיימים פיילוט בחממה האקולוגית בעין שמר, בו משתתפות תלמידות משכבה ט' מבית הספר "מבואות עירון" במועצה האזורית מנשה. בתחילת שנת הלימודים הקרובה צפויה להיפתח קבוצה נוספת מבית ספר "גוונים" מנשה ובהמשך השנה קבוצה מבית הספר "סינדיאנה" לנערות מהחברה הערבית. ברגע שנפתח את קבוצת "סינדיאנה" אנו מתכוונים ליצור חיבורים בין הנערות היהודיות לערביות ובהמשך גם ליצור קבוצה משותפת וכך להרחיב את ממדי ההשפעה של הפרויקט גם למרחב הלאומי. בטווח הרחוק, המטרה היא להפיץ את התוכנית בכל הארץ. התכנית סקיילבילית ממספר סיבות: ראשית, הצורך להגדיל של שיעור הנשים העוסקות בטכנולוגיה הינו צורך לאומי. שנית, התכנית מוטמעת בתוך מערכת השעות של בית הספר ועונה על היבטים מדעיים-טכנולוגיים הנמצאים בסילבוס. שלישית, לא נדרשים אמצעים מורכבים כדי ליישמה. אמצעי ההפצה שלנו הינו השתלמות מורים וליווי מורים בהטמעה, תכנית אותה אנו מתכוונים לייסד בשלב המעבר להפצה.
האימפקט החברתי של המיזם
המיזם משנה את תפיסת המסוגלות הטכנולוגית של הנערות, מכזו שהינה מרוחקת, מנותקת ומאיימת – לנגישה, שימושית, ויתרה מכך, מאפשרת ומקדמת התנהלות מקיימת. בכך המיזם תורם להגדלת מספר הנערות הבוחרות להעמיק לימודיהן בתחומי הטכנולוגיה, בשלב הראשון בתיכון ולאחר מכן אנו מאמינים בחייהן הבוגרים (נוכל להתחיל לבחון זאת עוד שנתיים מהיום בבחירת תחום בצבא ולאחר מכן בחיים המקצועיים). לשמחתינו קיימים היום מגוון פרויקטים המבקשים לתת מענה לפער המגדרי השורה בזירה הטכנלוגית ולעודד נערות ובהמשך נשים להשתלב בזירה קריטית זו. פרויקט ירוקות מבקש להנגיש את הזירה הטכנלוגית באמצעות חיבור למרחב של יצירת אימפקט והשפעה וחיבור לשיח הקיימות. תחומים שנערות מתחברות אליהם בקלות. המיזם משפיע בנוסף על הקהילות הסובבות – הנערות מבצעות פרויקטים בעלי אימפקט סביבתי-חברתי בבתי ספר של ילדים עם צרכים מיוחדים ובעסקים קהילתיים מקומיים.
החזון ומדדי הצלחה
בחזון שלנו – כל נערה שתרצה לבחור בתחום הטכנולוגי תוכל לעשות זאת ללא חשש או "תקרת זכוכית". אנו רוצים לראות בעתיד יותר נערות העוסקות בטכנולוגיה, ואנו מקווים לראות שמבין בוגרות התכנית יהיו שיעסקו ביזמות טכנולוגית בעלת אימפקט חברתי-סביבתי. בחזון הרחב, אנו רואים את "ירוקות" הופכת לתכנית ארצית, בה קבוצות של נערות מכל קשת החברה הישראלית יוזמות טכנולוגיות אימפקט חברתי-סביבתי ומשתפות פעולה ביניהן. הצלחה בעינינו תהיה להעלות את שיעור הנערות הבוחרות בטכנולוגיה בתיכון. ממצאים מתוך הפיילוט אותו ביצענו מצביעים על כך שבסוף התכנית 75% מהתלמידות שענו על השאלון בחרו לפחות מגמה אחת טכנולוגית-מדעית, כאשר בתחילת השנה 40% שקלו לבחור במגמות אלו.
יעדים מספריים
שנת הלימודים תשפ"ד – ספט' 23-יוני 24: 50 נערות שנת הלימודים תשפ"ה – ספט' 24-יוני 25: 100 נערות שנת הלימודים תשפ"ו – ספט' 25-יוני: 200 נערות
היתכנות כלכלית
המשאבים הנדרשים להעברת התכנית: סדנה טכנולוגית (מייקרספייס) כגון סדנה הכוללת ציוד לבניה בעץ הקיימת במוסדות חינוך רבים, וציוד מיקרוביט / ארדואינו. האתר לתיכנות הוא חינמי והציוד הבסיסי אינו יקר. צורת תיכנות המיקרוביט (scratch) היא מאוד נוחה למשתמש ואינטואיטיבית. הלמידה היא עצמאית וניתן להיעזר בסרטונים ברשת. כך שגם הכשרה בסיסית של המורים היא פשוטה ונוחה ולא נדרש מהמורים ניסיון קודם בתיכנות. מטעמים אלו אנו מאמינים כי התוכנית בהחלט יכולה להתקיים במוסדות רבים בארץ ולתת מענה לצורך גלובלי.
השפעה מגדרית
המיזם יוצא מנקודת הנחה שבמציאות הנוכחית בישראל שיעור הנשים העוסקות בטכנולוגיה בתעשיית ההיי-טק ובתעשיה בכלל הינו נמוך משמעותית ביחס לגברים. מהות המיזם היא לטפח בקרב נערות תחושת מסוגלות וזיקה לטכנולוגיה, על מנת שבמידה וירצו לבחור טכנולוגיה כמקצוע (בתיכון, ובעתיד בצבא וכתחום מקצועי לחיים) לא ימנעו זאת מעצמן. באופן זה, נשפיע מגדרית על מצב תעסוקת הנשים בתחומי הטכנולוגיה, בעיקר בהיי-טק הירוק (אג-טק, פוד-טק, קליימט-טק)
השפעה על נשים בפריפריה חברתית או בפריפריה גאוגרפית
קהל היעד של התכנית כולל נערות המגיעות מפריפריה חברתית מאשכולות סוציו-אקונומיים נמוכים, מהישובים במנשה, וכן מבקה אל גרביה על פי מיפוי משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי לשנת 2022: general_Documents_periferia2022.pdf (www.gov.il)
פרסים / מענקים והכרה ציבורית
תוכנית ירוקות נתמכה עד כה על ידי חברת נטפים.
האם המיזם משפיע על דור העתיד – ילדות ונערות?
התוכנית ממוענת לדור העתיד. לנערות בשכבת ט', בשנה לקראת בחירתן במגמה בתיכון, במטרה להכיר להן את תחום הטכנולוגיה באופן מעשי, חיובי ובעל אימפקט, ולהעצים את תחושת המסוגלות שלהן באופן כללי ובפרט לקראת הבחירה במגמה
המיזם פועל לקידום גיוון ומשקף את המגוון העשיר של החברה הישראלית?
בשנת הלימודים הקרובה יכלול המיזם תלמידות ערביות לצד היהודיות, ובהמשך תצטרף קבוצה של נערות דתיות ועולות חדשות
סיפור אישי:
ברמה הפרטנית, נציין סיפור מקרה על נערה שהגיעה לתוכנית ביישנית, שקטה וחבויה, נמנעת לדבר בכיתה ומסתתרת מעין המצלמה. לאורך התוכנית היא הלכה ונפתחה, התגבשה עם בנות הקבוצה, התנסתה בעבודה בסדנת המייקרס וכן בתיכנות. בשלב הפרוייקטים היתה אחת מצוות של שלוש בנות שתיכנתו באמצעות ה"מיקרוביט" וחיברו לו חיישנים לדיוק ההשקייה וזמני התאורה של "קיר ירוק" , גינה וורטיקלית המדגימה שימוש חסכוני במשאבי אדמה ומים, שהנערות בנו בבית קפה סמוך – עסק מקומי קטן. לקראת סוף הפרוייקט הנערות הציגו את עבודתן מול מנהלות מחברת "נטפים" באירוע רחב וייצוגי. אותה נערה עמדה לבדה בגב זקוף ועם חיוך גדול הציגה לאור הבזקי המצלמות ובפני כל הקהל, שכלל מהנדסות מקצועיות ומנוסות, את הפיתוח של הצוות שלה וזכתה לתגובות נלהבות. הנערה הזו יוצאת מהתוכנית עם תחושת מסוגלות וחשיבה מקיימת וזו הצלחה גדולה עבורנו. בסוף השנה היא החליטה ללמוד בהרחבה פיזיקה וכימיה. ברמה הכללית, בהשוואה לשאלוני תחילת שנה וסוף שנה, ניכר באופן מובהק כי רוב הבנות בחרו מגמה טכנולוגית מדעית לאחר התכנית. בתחילת שנה 40% מהתלמידות שענו על השאלון כתבו שהן שוקלות בחירה במגמה טכנולוגית מדעית ובסוף שנה 75% בחרו לפחות מגמה אחת טכנולוגית-מדעית. בתחילת כל מפגש פגשנו את הבנות מחייכות, מלאות אנרגיה ורצון ללמוד, עקבנו אחר ההתפתחות והצמיחה שלהן הן בהיבט המקצועי, הרגשי והחברתי.

ברגעים אלו נשלח אליך לנייד קוד, אנא הזיני אותו כאן:


לא קבלת SMS? שלחי שוב

ההצבעות לסבב 2023 הסתיימו.

המיזמים מועברים בימים אלו לצוות השיפוט ולא ניתן לערוך אותם עד להודעה חדשה. במקרים דחופים אנא פנו אלינו ל: Missfix@iwn.org.il

ההגשות לקול קוראת 2023 נסגרו, המיזמים מועברים בימים אלו לצוות השיפוט ולכן לא ניתן לערוך אותם. במקרים דחופים אנא פנו אלינו ל: info@missfixtheuniverse.com

התחברת בהצלחה!

מייד תועברי לעמוד המתאים

האם להחליף את המשתמש ליזמית? פעולה זו אינה ניתנת לשיחזור

באיזור זה יזמיות של קהילת מיס פיקס מחליפות מידע, שואלות שאלות ותומכות זו בזו, איזור זה מיועד ליזמיות של הקהילה בלבד.

הצבעה הוגנת - אנא הרשמו על מנת להצביע


כבר רשומה? התחברי

התחברות

אם כבר נרשמת למיס פיקס בעבר

כניסה עם סיסמה
כניסה עם קוד ב SMS

שלום התחברות

אופס, כבר הצבעת למיזם זה.
על מנת לצפות בהיסטוריית ההצבעות ולהכפיל שווי הצבעה כנסי לפרופיל המשתמשת שלך

ההצבעה נרשמה בהצלחה

על מנת לצפות בהיסטוריית ההצבעות
ולהכפיל שווי הצבעה למיזם
אחד בלבד לבחירתך
כנס.י לפרופיל המשתמש.ת שלך

הפיצי את הבשורה - שתפי

דילוג לתוכן