נשים למען נשים

קסניה

בן ארי

ההגשות וההצבעות לסבב 2023 הסתיימו, ארוע חשיפת המיזמים הנבחרים יתקים ב 7.9.2023

שיתוף הפרופיל:

"בונות קהילה ביחד" - תוכנית לקידום מנהיגות קהילתית ויזמות בקרב פליטות אוקראיניות בישראל.

כותרת הפעילות: התוכנית מיועדת לנשים פליטות המתגוררת בישראל אשר הגיעו מאזורי מלחמה. התוכנית תומכת בפיתוח יזמות בקרב פליטות, שילובן בחברה הישראלית ובבניית הקהילות שלהן.
רקע: גל הפליטים (ובעיקר פליטות) מאוקראינה אשר הגיע במהלך השנה האחרונה עומד בפני אתגרים רבים, אשר חלקם נובעים מהיותן פליטות, אך חלק גדול מהפגיעות שהן חוות נובע מהיותן נשים בסיטואציה של פליטות. אותן פליטות נאלצו לעזוב את בני זוגן מאחור (עקב חוק גיוס חובה באוקראינה), לשאת על כתפיהן את הטיפול, הפרנסה והחוסן הרגשי של משפחתן, כאשר הן נאלצות לקטוע את חייהן המקצועיים באוקראינה ולהתחיל בישראל מחדש, ללא מעמד יציב, ללא הטבות או הקלות הניתנות לעולים, תושבים או אזרחים. לפי הסקר שערך היא"ס ישראל מעל 60% של הפליטות בעלות השכלה גבוהה, כ-15% עסקו לפני המלחמה בתחומי רפואה או אקדמיה וכ9% – בהיי-טק. תוכנית הפיילוט הוקמה באפריל 2023 על ידי היא"ס ישראל בשיתוף פעולה עם הגופים הבאים: Tech for Changes , בית עולה (מרכז העליה והקליטה) בחיפה ומרכז מתנדבים למען פליטי אוקראינה בחיפה. חיפה נבחרה להחלת הפיילוט היות והיא דוגמה לנטוורק של עשיה שמחבר בין משרדים ממשלתיים מקומיים, ארגונים הפעילים באיזור ויוזמות אחרות שחוברו לנטוורק פרודוקטיבי. תוכנית הפיילוט כללה 7 מפגשים של 3 שעות כל אחד, כאשר המפגש האחרון הינו מפגש חשיפה של היוזמות שהן בנו. בתוכנית השתתפו 12 נשים פליטות בעלות מוטיבציה גבוהה לסייע לקהילת הפליטים ולהקל על השילוב בחברה ישראלית. הנשים חקרו את צרכי הפליטים מתוך חווייתן האישית ובסביבתן הקרובה בחברה הישראלית ובנו פרויקטים משלהן, כאשר ארבעה מהם הינם ישימים דיים כדי לצאת לפועל השנה. הזכייה במענק יזמות 2023 של מיס פיקס דה יוניברס והאגף לבנקאות חברתית בבנק הפועלים תאפשר לנו להרחיב את התוכנית ואת מעגלי ההשפעה של המיזם וגם תעניק אפשרות לתמוך במיזמים אשר הוקמו על ידי בוגרות של קורס הפיילוט בחיפה.
איזור פעילות: ארצי
האימפקט החברתי של המיזם
בונות קהילה יחד היא התוכנית לקידום מנהיגות קהילתית ויזמות בקרב נשים פליטות בישראל. התוכנית מחזקת את מקומן של פליטות בחברה הישראלית על ידי הענקת כלים וידע לפיתוח מיזמים חברתיים ועסקיים. זאת על ידי הכשרה מקצועית בתחומי פיתוח ויזמות על ידי מומחים בתחומים הללו. התוכנית מאפשרת לנשים הפליטות לרכוש כלים וידע הנדרשים לבניית מיזמים חברתיים או עסקיים שיענו על צרכי קהילת הפליטים. מטרת התוכנית הינה יצירת קהילה בקרב הפליטים האוקראינים (למעלה מ-90% הן נשים) דרך תמיכה במנהיגות נשית ובניית רשת של נשים מנהיגות שלוקחות חלק בעשיה של ארגונים שונים למען הקהילה, מאתרות צרכים של קהילתן ובונות פרויקטים בהתבסס על הצרכים הללו. מסגרת התוכנית מעניקה להן תמיכה חברתית וגישור חברתי ראשוני לתוך החברה הישראלית. התוכנית בנויה על עקרון של מעגלי השפעה כאשר כל אחת מבוגרות התוכנית, בתורה, משפיעה על שלושה מעגלים: סביבתה המיידית, קהילת הפליטים אליה היא משתייכת והחברה הישראלית המקומית. התוכנית מקנה לפליטות קידום אל עצמאות כלכלית ומחזקת את היכולת לסייע לעצמן, לקהילתן ולקהילה הישראלית כולה. על ידי חיזוק והכשרה של הפליטות ליצירת עסקים ומיזמים חברתיים, התוכנית מספקת להן את הכלים הנדרשים כדי להקים ולנהל מיזם חברתי או עסקי.
החזון ומדדי הצלחה
כיום אנו שואפים להרחיב את תכנית "בונות קהילה יחד" לשני כיוונים – גאוגרפית ומגזרית: 1) גאוגרפית – ביסוס התוכנית בערים נוספות, בדגש על ערים פריפריאליות בהן יש לנו קשרים חזקים עם רשויות מקומיות, מרכזי התנדבות וקהילת הפליטים. 2) מגזרית – חשוב לנו לשלב נשים מקהילות פליטים נוספות, מלבד אוקראינה. אנו שואפות להעצים את מעגלי ההשפעה ולסייע לפליטות להחזק את קהילת הפליטים מבפנים. זה יחזק את היכולת של הפליטות להתפרנס בכבוד ויעצים את הקהילה, יפחית את התלות הכלכלית במשפחות מארחות ויוריד את הסיכויים לאלימות מגדרית וניצול נשים .בנוסף, התוכנית שלנו תחזק את היזמות בתוך קהילת הפליטים, ויעזור למפות, לזהות ולהיענות לאתגרים אשר בני קהילת הפליטים נתקלים בהם ויתרום לחברה ישראלית על ידי שילוב משמעותי של פליטים בחיי חברה, מקומות עבודה והשכלה ויצמצם פערים חברתיים.
יעדים מספריים
היקף ההשפעה הכללי הינו כ-120 איש: כ-30 משתתפות ישירות ב-3 קורסי מנהיגות נוספים שנפתח ב-3 ערים. סה"כ היקף ההשפעה במעגלים מורחבים הינו לפחות 120, כולל בני משפחה של המשתתפות, מוטבים מהקמת המיזמים מקרב קהילת הפליטים והחברה הישראלית.
השפעה מגדרית
המיזם תומך באוכלוסיה של נשים פליטות אוקראיניות אשר נמצאות בסיכון ישיר לאלימות מגדרית וניצול. כמו כן רובן לא יכולות לעסוק או לעבוד במקצוען ונאלצות לעבוד בעבודות זמניות וקשות, בעיקר בניקיון. המיזם מחבר בין הנשים לבין ארגונים רלוונטיים ומייצר מעגלי תמיכה בתוך הקהילה ומחוצה לה, וכן מזהה צרכים יחודיים לאוכלוסיה תוך מציאת מענה מטעמן של הנשים עצמן.
השפעה על נשים בפריפריה חברתית או בפריפריה גאוגרפית
המוקד הוא פרפריה חברתית – נשים בתוך קהילת הפליטים. מדובר בנשים מוחלשות ללא מעמד מוסדר שמגיעות לבד עם הילדים ללא שפה, תנאים או מערכת תמיכה. יחד עם זאת בחרנו להתחיל את הפרויקט בפרפריה גאוגרפית: בערים אלו מתרכזות רוב הנשים הפליטות כיום. כמו כן ערים כגון חיפה ובאר שבע יודעות להעניק הזדמנויות פיתוח לקהילת נשים בשל ניסיונם עם חיזוק מעמד החלש בחברה.
פרסים / מענקים והכרה ציבורית
המיזם זכה בתמיכה של קרנות, תורמים וגופים מוניציפליים כמו מרכז העליה והקליטה בבאר שבע וחיפה. כמו כן אנו רואים מעורבות ומודעות חברתית גבוהה מצד השוק הפרטי הישראלי והחברה הישראלית. לשם המשך והרחבה של המיזם אנו מחשפים מקורות מימון נוספים.
האם המיזם משפיע על דור העתיד – ילדות ונערות?
המיזם תומך באימהות של ילדות, נערות וילדים אשר נאלצו לעזוב את אוקראינה יחד עם אימהות שלהן. כפי שצוין מעלה כ90% מהפליטים אשר הגיעו לישראל הינן נשים וילדיהן. מיזם מעצים את הנשים ואת הקהילה ועונה לצרכים של קהילת הפליטים מאוקראינה, כולל תמיכה בילדים כפי שניתן לראות לפי כמה פרויקטים שהוקמו במסגרת המיזם – סיוע פסיכולוגי, סיוע וניווט במערכות בירוקרטיות של ישראל, כמו רישום לבתי ספר וגני ילדים, וכד.
המיזם פועל לקידום גיוון ומשקף את המגוון העשיר של החברה הישראלית?
המיזמים של משתתפות מאפשרים שת"פ בין שפע אוכלוסיות ובפרט עבור אוכלוסית הפליטים אשר אינה מיוצגת
סיפור אישי:
שני סיפורים: 1. גם כארגון שמסייע לפליטים ברחבי העולם, לעיתים אנחנו נתקלים בצרכים של האוכלוסייה שאנו עובדים למענה ולא יודעים איזה מענה מדויק לתת. בתוכנית הצטרפה אלינו טטאינה, פסיכותרפיסטית ויועצת זוגית בהכשרתה, שעבדה עם זוגות ומשפחות במשך שנים רבות, גם במשבר ב-2014 בחצי האי קרים. בעזרת הכלים שלימדנו בתוכנית, טטיאנה זיהתה צורך בקרב משפחות הפליטים, שנוצר עקב המשבר המשפחתי שכל משפחה עם ילדים עוברת – השינוי המיידי של המבנה המשפחתי שנגרם מכך שמרבית הגברים נותרו באוקראינה, בעוד שהנשים הפכו לאימהות חד הוריות בל כורחן. טטאינה בנתה תוכנית שתאפשר מרחב פעיל להטבת התקשורת בין האימהות או הסבתות, לילדים שאיתן. במרחב כזה, דרך משחק, היא מאפשרת ביטוי לכל הצדדים, תוך גישור ונתינת כלים פרקטיים להתמודדות עם המשבר שנכפה על המבנה המשפחתי. בימים אלה, טטאינה עוברת תהליך של דיוק התוכנית כדי להשיק אותה באחד מהמרחבים הקהילתיים בעיר. המקרה של טטאינה ממחיש עבורנו עד כמה חשובה העבודה המעצימה עם פליטות ופליטים – גם אם היינו מזהים את הצורך הזה, לא בהכרח היינו יכולים לזהות המענה המדויק הזה. בנוסף לזאת, היות ומעמדה של טטאינה הינו מעמד זמני הניתן מהגנה קבוצתית, אין לה אפשרות לפי החוק הישראלי לעבוד בישראל בתחומה. זוהי דרך יצירתית לאפשר לה לעסוק במה שהיא בחרה במשך שנים רבות, לפני שנמלטה מהמלחמה, בתמיכה של הנטוורק בחיפה. 2. קטרינה קטרינה הינה פליטה מאוקראינה, חד הורית, עם קורות חיים מקצועיים ומרשימים מאוד. לקטרינה יש רמת אנגלית גבוהה, ידע טכנולוגי ועוד. עוד מתחילת הקורס, ראינו שיש בה כוחות פנימיים גדולים מאוד בהתמודדות עם סוגיות בירוקרטיות. הפרויקט של קטרינה מדבר על הצורך לייצר קהילה סביב צרכי שיתוף מידע בסוגיות בירוקרטיות ועוד. באירוע הסיום, קטרינה הציגה את הפרויקט שלה, שוחחה עם אחד הפרטנרים שלנו וזמן קצר לאחר מכן החלה בהתנדבות שתתקדם להעסקה, בפרויקט של אפליקציה שתאפשר קבלת מידע אמין מארגונים, מוסדות ממשלה ואחרים, לפליטים, בשפתם. קטרינה עתידה לנהל מערך של מתנדבים שיעבדו בתוך האפליקציה, שכולה עבור קהילת הפליטים. כבר עכשיו השותפים שלנו בארגון מדווחים בשמחה על איך היא לקחה את המשימה על עצמה בצורה יוצאת דופן, ועד כמה "השידוך" המקצועי הזה היה מדויק ונכון לכל הצדדים. כחלק מהתוכנית, אנו מלוות את הפליטות גם במסע שלהן בעולם התעסוקה הישראלי. אנחנו בונות יחד קורות חיים, שולחות קורות חייים למעסיקים ועושות חיבורים נדרשים. זהו מקרה משמח של הצלחה יוצאת דופן ושל דוגמה לאיך חייה של אישה יכולים להשתנות כשהיא מקבלת את התמיכה והכלים הנכונים.

ברגעים אלו נשלח אליך לנייד קוד, אנא הזיני אותו כאן:


לא קבלת SMS? שלחי שוב

ההצבעות לסבב 2023 הסתיימו.

המיזמים מועברים בימים אלו לצוות השיפוט ולא ניתן לערוך אותם עד להודעה חדשה. במקרים דחופים אנא פנו אלינו ל: Missfix@iwn.org.il

ההגשות לקול קוראת 2023 נסגרו, המיזמים מועברים בימים אלו לצוות השיפוט ולכן לא ניתן לערוך אותם. במקרים דחופים אנא פנו אלינו ל: info@missfixtheuniverse.com

התחברת בהצלחה!

מייד תועברי לעמוד המתאים

האם להחליף את המשתמש ליזמית? פעולה זו אינה ניתנת לשיחזור

באיזור זה יזמיות של קהילת מיס פיקס מחליפות מידע, שואלות שאלות ותומכות זו בזו, איזור זה מיועד ליזמיות של הקהילה בלבד.

הצבעה הוגנת - אנא הרשמו על מנת להצביע


כבר רשומה? התחברי

התחברות

אם כבר נרשמת למיס פיקס בעבר

כניסה עם סיסמה
כניסה עם קוד ב SMS

שלום התחברות

אופס, כבר הצבעת למיזם זה.
על מנת לצפות בהיסטוריית ההצבעות ולהכפיל שווי הצבעה כנסי לפרופיל המשתמשת שלך

ההצבעה נרשמה בהצלחה

על מנת לצפות בהיסטוריית ההצבעות
ולהכפיל שווי הצבעה למיזם
אחד בלבד לבחירתך
כנס.י לפרופיל המשתמש.ת שלך

הפיצי את הבשורה - שתפי

דילוג לתוכן