נשים למען נשים

חן

זכריה

ההגשות וההצבעות לסבב 2023 הסתיימו, ארוע חשיפת המיזמים הנבחרים יתקים ב 7.9.2023

שיתוף הפרופיל:

מכינת עלמה למנהיגות נשית (של הסוכנות היהודית)

כותרת הפעילות: מכינת עלמה למנהיגות נשית- תכנית מנהיגות והכנה לחיים משמעותיים לצעירות מרקע מוחלש
מכינת עלמה של הסוכנות היהודית היא מכינה חצי שנתית קדם צבאית לצעירות בגילאי 18-19 במצבי סיכון ו/או מהפריפריה הגיאוגרפית והחברתית בישראל. המכינה נועדה לחולל שינוי מהותי בחייהן של החניכות, לנתב אותן למסלול של הצלחה והגשמה עצמית ולפתח מנהיגות נשית ודוגמה אישית לסביבה ולקהילה בה הן חיות, באמצעות הקניית מיומנויות וכלים משמעותיים וחוויות של הצלחה שיהוו עבורן קרש קפיצה לשירות משמעותי ולחיים האזרחיים. להרבה מאוד נשים צעירות מרקע מוחלש או בעייתי לא ניתנה הזדמנות מספקת לזהות את כישוריהן הייחודיים, לטפח אותם ולהתגבר על מכשולים להצלחה. מכינת עלמה מסייעת להן לפתח עצמאות, לקחת אחריות מלאה על החלטותיהן והתנהגותן ולגלות את כוחותיהן ויכולותיהן. המכינה שמה דגש על העצמה אישית וחיזוק תחושת המסוגלות, פיתוח כישורי המנהיגות הכנה לצה"ל ואימון גופני, כל זאת תוך שילובן בעשייה חברתית ובהתנדבות. במהלך התכנית המשתתפות נחשפות לנושאים הנוגעים לממשל, צבא, חינוך, שירותים חברתיים, משפט ורפואה ופוגשות מנהיגות שזכו להצלחה בכל תחומי החיים בישראל. מפגשים אלו מאפשרים להן להבין שחלומותיהן יכולים להפוך למציאות ושגם הן יכולות להשפיע על העולם הסובב אותן. אנו שואפות כי בתום השירות הצבאי תצאנה הבוגרות אל החברה הישראלית כמנהיגות פעילות ותורמות המועילות לקהילה בה הן חיות תהוונה מודל לחיקוי ומקור לגאווה בקהילה ממנה הגיעו.
איזור פעילות: מקומי
מכינת עלמה ממוקמת בירושלים, בתוך שכונת קטמון. המשתתפות מגיעות מכל הארץ והפעילות כוללת יציאה נרחבת לטיולים וסמינרים ברמה הארצית. המשתתפות חיות וגרות במבנה בירושלים ונטמעות בקהילה, כמו כן תורמות ביוזמות שונות לנוער מוחלש בשכונה ובירושלים בכלל.
האימפקט החברתי של המיזם
הסוכנות היהודית הקימה לפני כעשר שנים את מכינת עלמה, מתוך הבנה כי לנערות בסיכון ו/או מהפריפריה הגיאוגרפית והחברתית של ישראל- חסר לעתים קרובות נגישות למידע, ידע וכלים כמו כן תפיסת המסוגלות האישית אשר יאפשרו להם להשתלב באופן מיטבי בצה"ל, כאבן דרך לקראת חייהם הבוגרים. פער זה הינו אחד החסמים המרכזיים החברתיים בישראל ובין היתר לשגשוגה הכלכלי והחברתי. אותן צעירות לרוב אינן מצליחות להביא לידי מימוש את יכולותיהן וכישרונותיהן במיונים לצה"ל. במקרים רבים הן משובצות בתפקידים אשר לא משקפים את הפוטנציאל האמיתי שלהן, מה שמוביל לשירות המייצר תחושת תסכול וחוסר משמעות, תחושת מסוגלות נמוכה, רשת קשרים בלתי מקדמת וחוויית כישלון הממשיכה איתן גם באזרחות. מכינת עלמה מחוללת שינוי מהותי בחייהן של אותן צעירות. במהלך המכינה, מתגוררות החניכות יחד בתנאי פנימייה ומשתתפות בתוכנית חינוכית עשירה ומגוונת אשר כוללת מעורבות והתנדבות בקהילה, לימודי העצמה אישית, מנהיגות נשית, חיי קבוצה, אהבת הארץ והעם, חיזוק הזהות היהודית הציונית והכנה לשירות הצבאי. הן עוסקות בהתבוננות לתוך עולמן הפנימי, מזהות ומכירות בחזקותיהן וחולשותיהן, ומגלות כוחות ויכולות חדשים ומוטיבציה לבצע שינוי בדפוסי חשיבה. במהלך תקופת המכינה מתבצע גם שיבוץ מחדש של המשתתפות לתפקידים בצה"ל בדגש על תפקידים שיאפשרו להן אופק פיקודי ומקצועי לקראת חייהן באזרחות.
החזון ומדדי הצלחה
חזון המכינה הוא להניע את החניכות למצות את הפוטנציאל הגלום בהן ולחיות חיים של משמעות מתוך בחירה ולקיחת אחריות בכל תחומי החיים. השאיפה שלנו היא שהבוגרות יסיימו את המסלול עם תחושת מסוגלות גבוהה לשנות ולהיטיב, חדוות עשייה, ולהט אמיתי לחיות חיים של משמעות בכל מעגלי ההשפעה בחייה: העצמי, המשפחתי, הקהילתי והלאומי.
יעדים מספריים
• לפחות 25 משתתפות במחזור הקרוב (אוגוסט-מרץ) • מעל 90% יסיימו את המכינה בהצלחה • למעלה מ-95% מהמשתתפות ידווחו שהמכינה עזרה להם להתכונן לחיים הבוגרים ולקבל החלטות טובות יותר לעתיד. • 94% ישתפו כי כתוצאה מהמכינה הן ערוכות טוב יותר לשירות הצבאי/הלאומי. • 93% ידווחו כי הודות להשתתפותם במכינה, התחזק רצונן להיות פעילות ומעורבות בחברה הישראלית. • מעל 50% ימשיכו לאחר הצבא ללימודים גבוהים או לימודי תעודה • מעל 80% ישרתו בתפקידים מרכזיים בשירות לאומי או צה"ל הכוללים: ניהול משמעותי- קצונה, הדרכה משמעותית, תפקידים מסווגים, חיל מודיעין ולוחמה
היתכנות כלכלית
מכינת עלמה פועלת מזה עשרה מחזורים ובה לקחו חלק מעל ל 200 בוגרות שסיימו בהצלחה את התכנית. המיזם אינו למטרות רווח וככל שנותרים בו עודפים הם מושקעים בתקציב הפעילות. על מנת לממן את הפעילות אנו מקבלים תקציב חלקי מהמדינה (משרד החינוך), שאר הכסף מגיע משותפים ותורמים נוספים.
השפעה מגדרית
מכינת עלמה מייצרת עבור הצעירות הזדמנות לחולל שינוי מהותי בחייהן הבא לידי ביטוי בשירות צבאי או שירות לאומי משמעותי, ברכישת השכלה גבוהה ובהמשך, בהשתלבות במוקדי השפעה ואקטיביזם בחברה הישראלית. באמצעות המכינה הן זוכות לחוויה של למידה, צמיחה אישית והתנדבות, אשר מחזקת את הדימוי העצמי, הכישורים והיכולות שלהן, כמו גם ההכרה כי הן שוות זכויות לצעירים ולצעירות מקבוצות שאינן דומות להן. הכלים והמיומנויות שהן רוכשות במכינה מובילות אותן לקבל החלטות מושכלות בנוגע לעתידן, מה שישפיע על מקום העבודה שלהן ומשאביהן הכלכליים העתידיים , יכולתן להיות עצמאיות ובעלות גישה למשאבים. המכינה מייצרת בקרב הצעירות את ההבנה כי הן בעצמן מנהיגות ובכוחן להשפיע על עצמן ועל סביבתן הקרובה והרחוקה והבנה זו יוצרת אדוות השפעה בקרב צעירות נוספות והקהילות בה הן חיות.
השפעה על נשים בפריפריה חברתית או בפריפריה גאוגרפית
מטרת המיזם היא לאפשר למשתתפות המגיעות בעיקר מהפריפריה החברתית-גיאוגרפית בישראל לממש את הפוטנציאל הגלום בהן, לשפר את היכולות שלהן לקראת גיוס לצבא או שירות לאומי ולקבל כלים ומיומנויות לחיים שיאפשרו להן לשנות את תמונת העתיד ולקחת אחריות על חייהן ובחירותיהן.
פרסים / מענקים והכרה ציבורית
מייסדת מכינת עלמה, הגברת מיכל ברקאי, זכתה בפרס "מוסקוביץ' לציונות" בשנת 2013. בנוסף, המיזם נתמך על ידי משרד החינוך כחלק מהבנה והכרה שהתכנית משמעותית עבור המשתתפות. בנוסף, פיתחנו קשר ייחודי עם הצבא המאפשר לחניכות להיבחן מחדש לשיבוץ בתפקידי מפתח בצה"ל.
האם המיזם משפיע על דור העתיד – ילדות ונערות?
במכינת עלמה המשתתפות עוברות תהליך עמוק וארוך יחסית שמאפשר שינוי משמעותי על מהלך חייהן. התכנית שמה דגש על פיתוח חוסן חברתי על ידי יצירת סוכנות שינוי המגיעות מרקע מגוון של החברה הישראלית. המטרה המרכזית היא לסייע לאותן צעירות להצליח בתור בוגרות עצמאיות בחברה הישראלית וליזום גם הן שינוי משמעותי עבור הקהילה וגם על דור העתיד. אנו יכולים לומר כי אחרי 10 שנות פעילות אנו רואים כי הבוגרות הגיעו לתפקידי מפתח בתחומים חשובים כגון – חינוך, נוער, רווחה ומשפיעות בעצמן על דור העתיד כאדוות הצלחה הולכות ומתפשטות.
המיזם פועל לקידום גיוון ומשקף את המגוון העשיר של החברה הישראלית?
המשתתפות מגיעות מרקעים מגוונים ומכל רחבי הארץ (פריפריה, נערות בסיכון, העדה האתיופית, עולות חדשות, חרדיות לשעבר, דתיות, חילוניות ועוד). במהלך התכנית הן זוכות להכיר קולות שונים בחברה הישראלית על ידי טיולים, הרצאות וסדנאות, כמו גם תרומה לקהילה בה הן חיות ולוקחות חלק.
סיפור אישי:
סיפור על – ל.ר. חיילת בודדה, בוגרת מכינת עלמה, שירתה בבסיס בדרום בחיל קישור במהלך שומר החומות : ל.ר היא הבת השלישית במשפחה בת 4 נפשות מבית שמש . אביה סובל מנכות ואמה עובדת כעוזרת בית. לאורך השנים היו משברים רבים במשפחה- אלימות פיזית קשה הן כלפי האישה והן כלפי הילדים, אף עלה חשד לפגיעות נוספות כלפי הבנות. בשל הקושי האישי והנפשי של ל.ר, היא התאפיינה בחוסר יציבות שנים רבות, בהן לא הצליחה למצוא חברים, לא הצליחה להתמיד במסגרות, נשרה מהלימודים והחליפה בתי ספר רבים. בין היתר בשל מצבה המורכב, סבלה ממשקל עודף בצורה ניכרת ומשמעותית מאוד. יועצי בית הספר והעו"סים במהלך הדרך הכירו את הבעיות האישיות של ל.ר ושל המשפחה, אך לא מצאו דרך לעזור לה להתמיד ולהשתלב. ל.ר הגיעה למכינת עלמה למחזור הפעילות בין החודשים אוגוסט 2019 למרץ 2020. עם כניסתה לתכנית, לא היו לל.ר את הצרכים הבסיסיים ביותר- תרמיל, סדין, שמיכה, נעליים, המשפחה לא הסכימה לאפשר רכישה עבור השתתפותה בתכנית. ל.ר לא הצליחה להתמודד עם האתגרים של המכינה ואותם דפוסי התנהגות צפו מיד לאחר תחילת המסגרת: היא לא הסתדרה עם הבנות, רצתה לעזוב, חוותה קושי עם אתגרים פיזיים – טיולים, ספורט, ניווטים, חוסר מוטיבציה. מעבר לכך, ל.ר התקשתה להגיע בימי ראשון חזרה למכינה והייתה חוזרת בימי שני או לא מגיעה כלל. לאחר כמה חודשי פעילות בהם ראתה שלא מוותרים עליה, שהצוות והבנות דוחפות ומעודדות, הצליחה ל.ר בפעם ראשונה להתמיד במסגרת ולנסות לשנות דפוסים ישנים וסיימה את המכינה בהצלחה. ל.ר התגייסה במרץ 2020 לחיל הקישור ולאחר כמה חודשי שירות קיבלה מצטיינת מופת על התנהגות מטעם מפקד הבסיס. בנוסף, קיבלה הכרה כחיילת בודדה והחליטה לשכור דירה עם חיילות בודדות נוספות בבאר שבע. על אף היעדר התמיכה ההורית לאורך כל שנות השירות הצבאית וההתמודדות העצמאית שלה עם המצב, ל.ר מעידה על עצמה במפגשי הבוגרות שלנו שהיא למדה המון על אחריות אישית וקבוצתית. היא גאה לשרת את המדינה והיא שמחה על ההצלחה שהיא חווה בהתמודדות עם הקושי האישי והנפשי שמלווה אותה כל השנים. ל.ר מציינת בכל הזדמנות כי תכנית עלמה פתחה בפניה את הדלת וגרמה לה לראות לראשונה בחייה כי היא מסוגלת להתמיד, להצליח ולהצטיין . סיפורה של ל.ר הוא רק דוגמא אחת מיני רבות שמעיד על השפעתה הגדולה והמתמשכת של התכנית על המשתתפות לאורך חייהן.

ברגעים אלו נשלח אליך לנייד קוד, אנא הזיני אותו כאן:


לא קבלת SMS? שלחי שוב

ההצבעות לסבב 2023 הסתיימו.

המיזמים מועברים בימים אלו לצוות השיפוט ולא ניתן לערוך אותם עד להודעה חדשה. במקרים דחופים אנא פנו אלינו ל: Missfix@iwn.org.il

ההגשות לקול קוראת 2023 נסגרו, המיזמים מועברים בימים אלו לצוות השיפוט ולכן לא ניתן לערוך אותם. במקרים דחופים אנא פנו אלינו ל: info@missfixtheuniverse.com

התחברת בהצלחה!

מייד תועברי לעמוד המתאים

האם להחליף את המשתמש ליזמית? פעולה זו אינה ניתנת לשיחזור

באיזור זה יזמיות של קהילת מיס פיקס מחליפות מידע, שואלות שאלות ותומכות זו בזו, איזור זה מיועד ליזמיות של הקהילה בלבד.

הצבעה הוגנת - אנא הרשמו על מנת להצביע


כבר רשומה? התחברי

התחברות

אם כבר נרשמת למיס פיקס בעבר

כניסה עם סיסמה
כניסה עם קוד ב SMS

שלום התחברות

אופס, כבר הצבעת למיזם זה.
על מנת לצפות בהיסטוריית ההצבעות ולהכפיל שווי הצבעה כנסי לפרופיל המשתמשת שלך

ההצבעה נרשמה בהצלחה

על מנת לצפות בהיסטוריית ההצבעות
ולהכפיל שווי הצבעה למיזם
אחד בלבד לבחירתך
כנס.י לפרופיל המשתמש.ת שלך

הפיצי את הבשורה - שתפי

דילוג לתוכן