נשים למען נשים

דנה

כהן

ההגשות וההצבעות לסבב 2023 הסתיימו, ארוע חשיפת המיזמים הנבחרים יתקים ב 7.9.2023

שיתוף הפרופיל:

WoMed Mentorship Program

תחום: בריאות, גיוון, קידום דור העתיד, שוויון מגדרי, תעסוקה
כותרת הפעילות: WoMed היא מיזם לקידום נשים במערכת הרפואה בישראל, באמצעות מודל של חניכה אישית. התכנית מחברת בין מנטיות אשר מהוות את דור העתיד של הרפואה לבין מנטוריות, רופאות מעוררות השראה הנמצאות בתפקידים בכירים ומגוונים במערכת הבריאות.
WoMed היא תוכנית מנטורינג ייחודית וכלל ארצית שמטרתה קידום הדור הצעיר של הרופאות במערכת הבריאות. התוכנית נוסדה ב-2019 ומופעלת על ידי צוות של רופאות וסטודנטיות הפועלות בהתנדבות מלאה. בימים אלו, התוכנית נמצאת בסיומו של המחזור החמישי, ועד כה ליוותה מעל ל-140 צמדים של רופאות צעירות ובכירות. באמצעות התכנית זוכה כל משתתפת למנטורינג אישי ע"י רופאה אשר נמצאת בתפקיד בכיר במערכת הבריאות ומהווה עבורה דמות נשית מעוררת השראה. ליווי זה מאפשר לרופאה הצעירה להיחשף לחוויה האישית של מי שעברה כברת דרך בתחום, להתייעץ ולשתף בלבטיה בדרכה לפיתוח אישי ומקצועי, ובכך לתכנן טוב יותר את הקריירה המקצועית שלה כבר משלב מוקדם. במהלך מחזור של התוכנית מתקיימים חמישה כנסים יחודיים הכוללים הרצאות וסדנאות שעוסקות במתן כלים לתכנון ופיתוח קריירה, נטוורקינג ויצירת קהילה. לאחר סיום המחזור המנטיות מצטרפות לקהילת הבוגרות של WoMed, שהינה קהילה פעילה וייחודית מסוגה במערכת הבריאות המשלבת רופאות ממגוון התמחויות ובפיזור ארצי. במסגרת הרחבת מעגלי הפעילות של התוכנית החל השנה שיתוף פעולה ייחודי עם אוניברסיטת תל אביב, במסגרתו בוגרות התכנית מרצות לסטודנטיות לרפואה במטרה לסגור פערי מידע וידע, ובכך לקדם נשים ברפואה כבר בשלב זה.
איזור פעילות: ארצי
האימפקט החברתי של המיזם
כיום, למרות שמספר הסטודנטיות והרופאות נמצא בעליה מתמדת ואף מהווה רוב בבתי הספר לרפואה, ישנו תת ייצוג של נשים בעמדות השפעה במערכת הבריאות. דוח של מרכז סמוקלר לחקר מדיניות הבריאות מצא כי רק רבע מתפקידי ניהול מחלקה מאוישים ע"י נשים. תת הייצוג בא לידי ביטוי גם באקדמיה, שבה אחוז הנשים המרצות והפרופסוריות נמוך גם הוא משמעותית מיחסן בקרב ציבור הרופאים. נשים אינן מקודמות כפי שמקודמים גברים במערכת והדבר בא לידי ביטוי כבר בשלב מוקדם מאוד של הקריירה. נשים נתקלות ביותר מחסומים בכניסתן למערכת בשל היותן נשים, והמערכת אשר מנוהלת במרביתה על ידי גברים, מנציחה מעגל של גברים שמקדמים גברים, לעיתים באופן שאינו מודע או מכוון. WoMed שמה לה למטרה לקדם נשים לליבת העשייה הרפואית ולהשפיע על המצב הנוכחי, מתוך ההבנה שכדי להגיע לעמדות השפעה יש צורך בתכנון ופיתוח קריירה מהשלבים הכי מוקדמים של המקצוע. WoMed פועלת לקדם את דור העתיד של הרפואה כבר בתחילת דרכן המקצועית על מנת שיוכלו למצות את מלוא הפוטנציאל שלהן. התוכנית פועלת בפריסה רחבה עם פעילות ייחודית למתמחות צעירות, לבוגרות התכנית, ולסטודנטיות לרפואה במטרה להגיע להשפעה רחבה ומשמעותית על תהליכי קידום רופאות במערכת הבריאות. WoMed מעניקה הזדמנות ייחודית למנטורינג ע"י רופאות בכירות, התהליך מאפשר למשתתפות ללמוד מניסיונן של המנטוריות כיצד ניתן להתקדם ולהשיג את מטרותיהן בצורה האפקטיבית ביותר. התוכנית מיועדת לרופאות מכל רחבי הארץ, מבתי החולים ומהקהילה ומאפשרת לרופאות בתחילת דרכן המקצועית לעסוק בצורה מעמיקה בפיתוח ותכנון הקריירה שלהן, תוך הענקת כלים נוספים להתמודדות עם אתגרים ייחודים לנשים בתוך עולם הרפואה, ושימת דגש על נטוורקינג ויצירת קהילה לבוגרות התוכנית שממשיכה ללוות אותן בהמשך הקריירה. בנוסף, בשנה האחרונה התרחבו מעגלי ההשפעה של התוכנית גם לסטודנטיות לרפואה, ע"י יצירת סדרת הרצאות המועברות ע"י בוגרות התוכנית ויצירת שיח משמעותי שיכין אותן לתחילת דרכן המקצועית . בנוסף להישגים האישיים אליהן הגיעו בוגרות התוכנית הכוללים קידום אקדמי, השתלבות במשרות ניהוליות ויציאה להשתלמויות מקצועיות, יצאו מתוך הקהילה פרויקטים נוספים, ביניהם שיתופי פעולה מגוונים בנשואים כמו מיגור אלימות מינית במערכת הבריאות, קידום זכויות מטופלת במערכת הבריאות, ומחקרים מגוונים.
החזון ומדדי הצלחה
חזון התוכנית הוא קידום דור העתיד של הרופאות אל ליבת העשייה הרפואית במישור הקליני, האקדמי והניהולי. תוך בניית קהילה נשית חזקה ומעורבת, אשר פועלת למען מטרה זו. אנו שואפות להגיע לכמה שיותר רופאות במגוון תחומים, בתי וקופות חולים ברחבי הארץ, תוך המשך הרחבה של פעילות התוכנית וההשפעה שלה על רופאות ורופאות לעתיד. הצלחה של התוכנית היא במספר מישורים, ברמת המנטית הצלחה הינה השגת המטרות שאותן הגדירה לעצמה למהלך התוכנית, ונוגעות לפיתוח וקידום של הקריירה שלה. ברמה המערכתית הצלחה הינה קידום נשים בתוך המערכת, כפי שמתבטא בקידום פרויקטים המובלים ע"י נשים, מינויים למשרות ניהוליות ומינויים באקדמיה. אנו מודדות את ההשפעה וההצלחה שלנו על המשתתפות בשאלונים אנונימיים לאורך התוכנית, המדגימים כי אחוז גבוה של בוגרות מדווחות על מהלכים משמעותיים בקריירה בעקבות התוכנית. דוגמאות לכך הן: קידום פרויקטים, הגשה לתפקידי ניהול וקידום אקדמי. על פי השאלונים, אחוז גבוה של המשתתפות, מנטיות ומנטוריות, מרוצות מהצימוד ומהתהליך וממליצות לקולגות להשתתף בתוכנית.
יעדים מספריים
בכל מחזור של התכנית משתתפות 80 רופאות, המחולקות ל-40 צמדים, המהווים 25-30% מכלל הנרשמות לאותו מחזור. כיום התכנית מונה מעל 140 בוגרות המאוגדות בקהילת הבוגרות של המיזם. היעד הינו להכפיל את מספר הצמדים ובכך לאפשר חניכה אישית לרופאות רבות שחפצות בכך. יעד נוסף הוא הרחבת הפריסה הארצית ותחומי ההתמחות.
היתכנות כלכלית
המיזם קם ופועל באופן התנדבותי מזה 5 שנים. עד כה התוכנית התבססה על שיתוף פעולה עם מספר בתי חולים לצורך מימון ואירוח. צוות המתנדבות המנהלות את התוכנית מונה כ-18 רופאות וסטודנטיות. לאור העניין ההולך וגובר בתוכנית, לרבות בקשה מתמדת להמשך פריסה וצמיחה בפריפריה ועם אוכלוסיית הסטודנטיות לרפואה, אנחנו בוחנות שיתופי פעולה עם גורמים שונים כגון משרד הבריאות, בתי החולים וחברות Health-Tech.
השפעה מגדרית
WoMed היא תוכנית שהוקמה ע"י נשים ולמען נשים, בלב התוכנית עומד הרצון לקדם רופאות צעירות, המהוות את דור העתיד של הרפואה, באמצעות מנטורינג מותאם אישית ומתן כלים לפיתוח ותכנון קריירה, תוך יצירת קהילה נשית חזקה שפועלת יחד כדי לקדם נשים במערכת הבריאות.
השפעה על נשים בפריפריה חברתית או בפריפריה גאוגרפית
המשתתפות בתוכנית מגיעות מכל רחבי הארץ, כולל פריפריה גיאוגרפית ומגזרים שונים בתוך החברה הישראלית. אחד היעדים המרכזיים של התוכנית הינו לאפשר חניכה ולמידה של רופאות צעירות מהפריפריה ומהמגזרים השונים על ידי רופאות בכירות בין היתר גם מהמוסדות הרפואיים הגדולים במרכז הארץ במטרה להקטין פערים ולבנות קהילת רופאות מבוססת וחזקה שתפעל לקידום הרפואה והרופאות בכלל מערכת הבריאות.
האם המיזם משפיע על דור העתיד – ילדות ונערות?
המשתתפות בתוכנית, והקהילה הנשית הנוצרת ועובדת יחד למען קידום נשים משמשות דוגמה לדור הסטודנטיות ולדור העתיד אשר יראו כיצד נשים מקודמות ומתקדמות, וישמשו להן להשראה לשאוף, ללמוד ולהגיע לתפקיד משמעותיים. במסגרת יעדי התוכנית העתידיים, אנו רוצות לפעול בצורה רחבה יותר עם אוכלוסיית הסטודנטיות משלב התחלתי ביותר של הקריירה, ובהמשך אף לפנות לתלמידות מועמדות לרפואה על מנת להעניק להן כלים להתקדם בצורה מוצלחת בעולם הרפואה ולתכנן את הקריירה הרפואית שלהן .
המיזם פועל לקידום גיוון ומשקף את המגוון העשיר של החברה הישראלית?
WoMed היא תוכנית שכוללת בתוכה מגוון רחב של רופאות צעירות המגיעות ממגוון תחומים, מקומות עבודה, מגזרים ואזורים שונים בארץ. הגיוון הוא חלק חשוב בתוכנית, והצוות המנהל פועל רבות כדי לשמור על קבוצה מגוונת. נציין כי מערכת הבריאות הינה מערכת היררכית וסגורה, וכי ישנן מעט מאוד הזדמנויות לפעילות ושיתוף פעולה עם רופאים מבתי חולים שונים או התמחויות שונות. על כן WoMed הינה מיזם פורץ דרך וייחודי במינו המאפשר לרופאות את יצירת הקהילה, המאפשרת שיח פתוח על מגוון נושאים בעולם הרפואה. אנו פועלות לוודא כי ישנו ייצוג מתמיד וגדל של רופאות ממגזרים שונים, הן מבין הרופאות הצעירות והן בין הרופאות הבכירות והצוות המנהל, הכל במטרה לשמור על קבוצה רלוונטית שמשקפת נכונה את האתגרים העומדים בפני אוכלוסיית הרופאות במערכת הבריאות בישראל כיום.
סיפור אישי:
אחד מסיפורי ההצלחה שאנו מתגאות בו במיוחד הוא על בוגרת התכנית, רופאה צעירה שלאחר סיום תהליך המנטורינג, ומתוך החוויה המשמעותית שהייתה לה, החליטה להצטרף לצוות התכנית. לאחר הצטרפותה היא סייעה רבות בהקמת וחיזוק קהילת הבוגרות מתוך החיבור העמוק וההבנה שלה כבוגרת התוכנית. בהיותה רופאה מהחברה הערבית היא סייעה רבות בהרחבת פעילות התכנית במגזר, בהנגשה ובגיוס רופאות נוספות לתכנית ואף לצוות שלנו. במקביל לתרומתה הרבה היא המשיכה להתקדם ולפתח את הקריירה האישית שלה, סיימה התמחות, התקדמה לעמדה ניהולית, השתתפה בפרויקטים נוספים והתקבלה לתכנית המנהיגות היוקרתית של אוניברסיטת הרווארד וקרן וקסנר. אנו מתגאות בסיפור זה במיוחד מכיוון שהוא מדגים את מלוא האימפקט של התכנית ושל הקהילה שאנו מייצרות ואת יכולת התכנית להמשיך להשפיע ולצמוח.

ברגעים אלו נשלח אליך לנייד קוד, אנא הזיני אותו כאן:


לא קבלת SMS? שלחי שוב

ההצבעות לסבב 2023 הסתיימו.

המיזמים מועברים בימים אלו לצוות השיפוט ולא ניתן לערוך אותם עד להודעה חדשה. במקרים דחופים אנא פנו אלינו ל: Missfix@iwn.org.il

ההגשות לקול קוראת 2023 נסגרו, המיזמים מועברים בימים אלו לצוות השיפוט ולכן לא ניתן לערוך אותם. במקרים דחופים אנא פנו אלינו ל: info@missfixtheuniverse.com

התחברת בהצלחה!

מייד תועברי לעמוד המתאים

האם להחליף את המשתמש ליזמית? פעולה זו אינה ניתנת לשיחזור

באיזור זה יזמיות של קהילת מיס פיקס מחליפות מידע, שואלות שאלות ותומכות זו בזו, איזור זה מיועד ליזמיות של הקהילה בלבד.

הצבעה הוגנת - אנא הרשמו על מנת להצביע


כבר רשומה? התחברי

התחברות

אם כבר נרשמת למיס פיקס בעבר

כניסה עם סיסמה
כניסה עם קוד ב SMS

שלום התחברות

אופס, כבר הצבעת למיזם זה.
על מנת לצפות בהיסטוריית ההצבעות ולהכפיל שווי הצבעה כנסי לפרופיל המשתמשת שלך

ההצבעה נרשמה בהצלחה

על מנת לצפות בהיסטוריית ההצבעות
ולהכפיל שווי הצבעה למיזם
אחד בלבד לבחירתך
כנס.י לפרופיל המשתמש.ת שלך

הפיצי את הבשורה - שתפי

דילוג לתוכן