נשים למען נשים

alamal

dance

ההגשות וההצבעות לסבב 2023 הסתיימו, ארוע חשיפת המיזמים הנבחרים יתקים ב 7.9.2023

שיתוף הפרופיל:

בית ספר אל-אמל לקידום מצויינות במחול מודרני עכשווי - עמותת אל אמל למחול

כותרת הפעילות: אולפן ללימודי תנועה ומחול לילדות ונערות מצטיינות מהעיר נצרת והסביבה
בית הספר אל אמל הוא מיזם חלוצי, ראשון ויחיד מסוגו בישראל הפועל לטיפוח מצוינות בתחום המחול העכשווי והמודרני בחברה הערבית. האולפן פועל בנצרת, העיר הערבית הגדולה בישראל ומשרת נערות וילדות מהעיר ומהאזור. מגוון החוגים, הסדנאות והפעילויות חושף את המשתתפות לעולם חדש של מחול ומקנה להן יכולות וכלים להביע את עצמן ולתקשר עם אחרים באמצעות התנועה. טיפוח הכישרון בתחום חלוצי שאיננו מוכר ונפוץ עדיין בחברה הערבית, מאפשר לנשים הצעירות, להתפתח ולצמוח, תוך שהן פורצות את הדרך עבור דורות רבים ונוספים של ילדות ונערות. עבור רבות מהתלמידות מהווה העיסוק במחול גם מפלט מקשיי היום יום ומהשגרה המורכבת והאלימות המתגברת המקיפה את חייהן. תוכנית הפעילות זהה למסגרות לימוד דומות בישראל ובעולם וכוללת, בין היתר חוגי מחול לגילאים צעירים, שיעורי מחול קלאסי ומודרני לגילאים ורמות שונות וקבוצות ללימודי מחול עכשווי, ג'אז והיפהופ, פלמנקו, ריקודים סלוניים ועוד. צוות האולפן מלווה באופן אישי כל אחת מהתלמידות תוך שמירה על קשר הדוק עם ההורים והמשפחה, במטרה לספק לה תמיכה ומעטפת מיטבית תאפשר לה להביא לידי ביטוי את יכולותיה, להצטיין ולהגיע להישגים ולמצוינות במחול ובתחומים נוספים. לצד החוגים ומסגרות הלמידה השנתיות השנתיים מקיים בית הספר גם סדנאות מחול תאטרליות פתוחות המספקות לאימהות, נשים ונערות מרחב בטוח ומעצים להבעה בתנועה, וכן טיפולים פרא רפואיים פרטניים (טיפול רגשי בתנועה, פיזיותרפיה) לנשים ונערות הרבות המצויות במצוקה בשל טראומה ואירועי חיים קשים (שכול, אלימות וכול') . להקת "אלאמל" הייצוגית של בית הספר, הראשונה מסוגה בחברה הערבית מקיימת מופעים בארץ ובחו"ל תוך שילוב יוצא דופן בין שפת המחול האוניברסלית לתרבות ולסיפור הערבי פלסטיני הייחודי. מופעים שהועלו לאורך השנים עסקו בסיפורים ממיטב הספרות הפלסטינית, תאטרון מחול העוסק בסבל הפלסטיני מאז 1948, ריקודים המבוססים על מזמורים נוצריים ומוסלמים, מצב האישה הפלסטינית ועוד. בכל שנה משתתפות בפעילויות השונות כ- 500 ילדות ונערות, מוסלמיות, דרוזיות ונוצריות, דתיות וחילוניות מכל רחבי האזור. צוות המורות והמדריכות והצוות המנהל מורכב ברובו המכריע מנשים (יש רק מורה אחד), רקדניות מקצועיות מהחברה הערבית- פלסטינית בעלות הכשרה מקצועית וניסיון עשיר במחול ובהוראת מחול.
איזור פעילות: ארצי
האימפקט החברתי של המיזם
ההשפעה העמוקה ורחבת ההיקף של המיזם על נשים, נערות וילדות בחברה הערבית -פלסטינית באה לידי ביטוי במישורים הבאים: • טיפוח מצוינות ויצירתיות במחול בתנועה: מאות רקדניות צעירות, ילדות ונערות המשתתפות מידי שנה בתוכניות ובמסגרות הלימוד, נחשפות ומתנסות בעצמן במחול ורוכשות ידע ומיומנויות שיפתחו עבורן דרך להשתלבות, לראשונה בחברה הערבית הישראלית, במסלול מקצועי בעולם המחול העשיר בישראל ובעולם, כרקדניות, מורות ומדריכות וכמטפלות בתנועה. • העצמה ופיתוח כישורי חיים: לצד המצוינות במחול רוכשות התלמידות גם יכולות שיסייעו להן להקדם ולצמוח, ביטחון עצמי, התמדה, יכולת להתמודד עם אתגרים ותחושת מסגלות שיסייעו להן להגיע להישגים בכל תחום בו יבחרו. עבור רבות מהמשתתפות מהווה העיסוק במחול מפלט מהמציאות המורכבת, מהפגיעות שחוו והמצוקה המאפיינת את חייהן בשל האלימות הגואה. • צמצום פערים תרבותיים: מאות המשתתפות בתוכניות ובנות משפחותיהן, אימהות, דודות, סבתות ואחיות בוגרות וצעירות נחשפות מידי שנה לעולם המחול העכשווי והמודרני, מעשירות את עולמן לומדות להבין את שפת התנועה הייחודית הנפוצה בקהילות תרבותיות מגוונות בישראל ובעולם. העבודה הטיפולית והעבודה הרגשית בתנועה מגבירה את המודעות ומחזקת את הלגיטימציה החברתית והקהילתית לטיפול בתנועה ככלי פרא רפואי אפקטיבי. • קידום יצירה מקומית ייחודית: המופעים השונים שמעלה הלהקה משתמשים המחול האוניברסלית לייצוג נושאים שונים, תרבותיים, חברתיים, פוליטיים ואישיים המאפיינים את החברה הערבית הפלסטינית בכלל ואת הנשים בפרט וחושפים אותם לאוכלוסיות ולקהלים מגוונים, בחברה הערבית ומחוץ לה.
החזון ומדדי הצלחה
בית הספר למחול אל אמל שואף להיות בית חם לטיפוח יצירתיות ומצוינות ערבית פלסטינית בתחום התנועה המחול העכשווי והמודרני. כנשים ערביות פלסטיניות שחייהן שלובים ומושרשים הן בתרבות הערבית והישראלית והן בעולם המחול המערבי, אנו מאמינות בכוחה המעצים של אומנות התנועה ומבקשות לפתוח ולהרחיב את דלתותיה גם בחברה הערבית, להקנות לנשים ולנערות ידע וכלים שיאפשרו להן להשתלב בעולם התרבותי האוניברסלי, להביע את עצמן ולספר את סיפורן הייחודי, האישי, הקהילתי, החברתי והאישי, ולהתפתח כרקדניות וכנשים עצמאיות, חזקות והישגיות. זאת ועוד, על רקע האלימות הגואה בימים אלו בחברה הערבית, ופגיעתן העמוקה של נשים וילדות רבות מהמצב המורכב ומהמצוקה, אנו סבורות כי בכוחו של המחול לספק מפלט וכלים מעצימים להתמודדות, לריפוי ולצמיחה. שאיפתנו בטווח הארוך, היא כי הפעילות החלוצית בתחום המחול תהווה מגדלור אשר יאיר את דרכן של נשים, ילדות ונערות מהחברה הערבית ויאפשר להן לפרוץ דרכים נוספות, להצטיין ולהגיע להישגים. יעדים ספציפיים כוללים: • הרחבת הפעילות גידול במספר התלמידות, בדגש על הנגשת הפעילות (הסעות ומימון שכר הלימוד), לימודי המחול והטיפולים בתנועה, לסוגי אוכלוסייה מגוונים, מישובים מרוחקים יותר ומקהילות ומשפחות מרקע סוציו אקונומי מוחלש שיצוגן בקרב המשתתפות עדיין נמוך. • טיפוח השגיות ומצוינות במחול ובתנועה, קיום סדנאות ושיעורים ייחודיים להגברת החשיפה של התלמידות ללימודי מחול ברמות הגבוהות ביותר, ולמגוון רחב של מורים מישראל ומהעולם לקראת השתלבות במסלולים מקצועיים. • הגברת החשיפה של החברה הערבית, בדגש על תלמידי בתי ספר ומסגרות חינוכיות, למחול והנגשת העולם התרבותי העשיר של התנועה תוך שימוש בכלים אומנותיים להגברת המודעות החברתית ולהעלאת נושאים אקטואליים ורלוונטיים בחברה הערבית., מורכבות הזהות הערבית-פלסטינית ישראלית, האלימות, מצב הנשים וכול'..,
יעדים מספריים
• הרחבת הפעילות: כ- 500 נערות וילדות משתתפות השנה בפעילויות בחוגי בית הספר (גידול של 20% אחוז) מהן לפחות 30% מגיעות מחוץ לנצרת בסבסוד מלא או חלקי של הסעות ושכר לימוד. • טיפוח השגיות ומצוינות במחול ובתנועה: קיום לפחות 4 סדנאות וקורסים ייחודיים בשנה על ידי מורים חיצוניים מישראל ומהעולם, בהשתתפות לפחות 70% מהתלמידות. • הגברת החשיפה למחול: קיום 10 מופעים לתלמידים מהחברה הערבית בהשתתפות 5000 צופים מבתי ספר ומוסדות חינוך בצפון. התלמידים יגיעו בהסעות לאולם המחול בנצרת ויצפו במופע העוסק בנושא האלימות בחברה הערבית.
היתכנות כלכלית
עיקר התקצוב לפעילות מגיע מתשלום עבור השתתפות בחוגים ועבור הופעות בנוסף אנו מקבלים סבסוד ממשלתי ממשרד התרבות, מועצות אזוריות ורשויות מקומיות, כל אלו צפויים לגדול בהמשך עם התרחבות הפעילות.
השפעה מגדרית
העיסוק בתנועה בכלל וביצירה אומנותית במחול בפרט ידוע כתורם לרווחה, ולבריאות הפיזית והנפשית, מחזקת את הביטחון העצמי והגופני ומספקת קול ואפשרות לביטוי אישי וקהילתי של רקדנים מכל הגילאים, הסוגים והמגדרים. למרות החשיבות וההשפעה החיובית, מרבית המסגרות ללימודי מחול מודרני ועכשווי אינן נגישות לרקדניות, נשים ילדות ונערות מחברה הערבית הפלסטינית. הסיבות לפערים מגוונות וכוללות לצד מרחק גאוגרפי גם פערי שפה וחסמים תרבותיים וקהילתיים. פעילותו של בית הספר למחול בחברה הערבית, פותחת, לראשונה, עבור הנשים והנערות צוהר לעולם תרבותי חדש התורם לבריאותן ומספק להן אפיק לטיפוח כישרונות בתחום האומנות והתנועה, להבעה ולביטוי עצמי. בהיבט התעסוקתי, פותח בית הספר עבור הנערות אפשרויות חדשות להתמקצעות והתקדמות ללימודים בישראל ובחו"ל ולפיתוח קריירה במחול ובתנועה. התמיכה הפרטנית והדחיפה למצוינות מחזקת את הביטחון העצמי ואת תחושת המסוגלות ויכולת ההתמדה של התלמידות ומקדמת את התפתחותן לקראת השגיות ומוביליות גם בתחומים נוספים. לרבות מהתלמידות אשר נפגעות באופן יום יומי מהאלימות והפשע הגורים מדובר באפשרות להצלה וליציאה ממעגל המצוקה ומהפגיעה. במעגלים רחבים יותר, מעצימה פעילות בית הספר את קולן הייחודי של הנשים הערביות- פלסטיניות בשיח הציבורי הישראלי, מעניקה לגיטימציה לביטוי אומנותי, תוך הנכחת הגוף והתנועה. הנראות והבולטות של הלהקה, על מופעיה העוסקים בנושאים יוצאי דופן מגבירה את החשיפה לסיפורן ולתרבותן של הנשים ומפנה עבורם מקום הולך וגדל בעולם המחול והתרבות הישראלי העכשווית.
השפעה על נשים בפריפריה חברתית או בפריפריה גאוגרפית
הנשים, הנערות והילדות המשתתפות בפעילויות ובחוגי המחול משתייכות הן לפריפריה הגאוגרפית, כתושבות הגליל והצפון המרוחק מהמרכז והן לפריפריה החברתית, בהיותן מיעוט מגדרי ולאומי. שאיפתנו היא כי ההשפעת המיזם תבוא לידי ביטוי בצמצום הפערים ובהנגשת תרבות המחול העכשווי והאפשרות לרקוד בכל אחד מהמובנים האלו: בית הספר הממוקם בעיר נצרת בלב הגליל במרחק קרוב יחסית הנגיש לרקדניות מכלל הישובים והכפרים בפריפריה הצפונית. העובדה שצוות הניהול, המורות והמדריכות דוברות ערבית ומגיעות בעצמן מהחברה הערבית, מצמצמת גם את המרחק התרבותי והופכת את בית הספר לבית בטוח, ראשון ויחיד מסוג בישראל בו יכולות הנערות והנשים הערביות פלסטיניות להשתלב בתרבות המחול תוך שמירה על זהותן ושייכותן הקהילתית.
פרסים / מענקים והכרה ציבורית
וידאד, מייסדת בית הספר למחול והמנהלת האומנותית זכתה ב- 2018 בפרס החיים לאומנות. הלהקה הייצוגית אל אמל משתתפות באופן קבוע בתחרויות ובפסטיבלים בישראל ובעולם וזוכה בפרסים. בנוסף תלמידות ובוגרות בית הספר זוכות במלגות, בפרסים ובמענקים המאפשרים להן להמשיך את לימודיהן בבתי הספר ובמרכזי המחול הטובים ביותר.
האם המיזם משפיע על דור העתיד – ילדות ונערות?
השפעת המיזם על קידום והעצמה של נשים, ילדות ונערות ערביות- פלסטיניות, בנות כל הגילאים, בדור הנוכחי ובדורות ההמשך נגזרת מההשפעה המגדרית שנסקרה בסעיף הקודם. הילדות והנערות שהשתלבו לאורך השנים בלימודי המחול פורצות את הדרך לבאות אחריהן, מבססות ומחזקות את הלגיטימציה לעיסוק נשי במחול והבעה באמצעות תנועה ולהשמעת הקול והנראות הנשית בתרבות ובאומנות בכלל. גם בקרב הקהילות האוכלוסיות השמרניות ביותר משפחות וקהילות בהן יש כבר ילדות ונערות שרוקדות חוששות פחות ואף מעודדות את הנשים ואת הילדות הצעירות יותר להצטרף ולעסוק במחול ובאומנות גם באופן מקצועי. פתיחות דומה ניכרת גם כלפי עיסוקים בתחומים נוספים בהם "נוכח" קולן וגופן של הנשים. בטווח הארוך אנו מאמינות שנראה השפעה דומה, מעמיקה ומתרחבת גם על בנותיהן של המשתתפות ועל הדורות הבאים. ברמה החברתית, חדירת הקול הערבי- פלסטיני הנשי לעולם המחול, מקדמת פתיחות והכלה של קולות נשיים מגוונים, לא רק בתחום הריקוד והתנועה אלא גם בתרבות ובאומנות ובזירה הציבורית בכלל.
המיזם פועל לקידום גיוון ומשקף את המגוון העשיר של החברה הישראלית?
המיזם מאפשר ומנגיש את עולם המחול העכשווי לנשים ולנערות מהחברה הערבית – פלסטינית אשר נכון להיום, למרות היותן חלק ממיעוט משמעותי בישראל, כמעט ואינן מיוצגות בו. בנוסף, בהמשך למפורט בסעיפים הקודמים, הקול היצירתי הייחודי היוצא מבית הספר, ובא לידי ביטוי ביצירות המחול שמעלה הלהקה ברחבי הארץ ובעולם משתלב בעולם המחול העכשווי הישראלי והבינלאומי ומוסיף לו את קולתיהן ואת סיפוריהן המגוונים של נשים מהקהילות הרבות והשונות בחברה הערבית- פלסטינית, מוסלמיות, דרוזיות, נוצריות, דתיות וחילוניות, עירוניות וכפריות.
סיפור אישי:
העיסוק במחול משפיע ומשנה את מסלול חייהן של כלל התלמידות והמשתתפות בפעילויות. להלן כמה מהסיפורים המגשים והבולטים ביותר: תלמידה בת 16 עם תסמונת דאון הרוקדת במסגרת בית הספר כבר מעל לשבע שנים עתידה לנסוע השנה לראשונה ללא ליווי משפחתי ל- 17 לסדנת קיץ במחול המתקיימת בזלצבורג. עבור מי שמתמודדת עם מגבלה וודאי כזו שאיננה נפוצה בקרב רקדנים מדובר בהגשמת חלום של ממש המביא לידי ביטוי את היכולות והכישרון ואת הביטחון והעצמאות שרכשה בזכות העיסוק במחול. ואנו גאות בה מאוד. תלמידה מצטיינת וברוכות כישרונות אשר רקדה בבית הספר מאז גיל 4 התקבלה לאחרונה לאקדמיה למחול בלונדון, במימון ומלגה מלאה. תלמידה זו, אשר הצטיינה בכל תחום בו עסקה ובלימודים, בחרה, מבין שלל האפשרויות שעמדו בפניה, להתמקצע במחול ולהפוך לרקדנית. אנו ממשיכות ללוות אותה, לסייע ולתמוך ומאמינות שתייצג אותנו בכבוד ותהווה דוגמה ומודל לחיקוי לרקדניות נוספות מהחברה הערבית ולקולן הייחודי. תלמידה בת שבע, אשר שכלה בשנה האחרונה את אביה באחד מאירועי האלימות הרבים בנצרת, מקבל סיוע ומימון מלא ומשתתפת בחוגים ובטיפולים פרטניים בתנועה. העיסוק במחול מספק לה מפלט מהטראומה ומהמצב המשפחתי המורכב ומעניק לה בית חם ובסיס להתגברות על המצוקה ולצמיחה והתפתחות בריאה.

ברגעים אלו נשלח אליך לנייד קוד, אנא הזיני אותו כאן:


לא קבלת SMS? שלחי שוב

ההצבעות לסבב 2023 הסתיימו.

המיזמים מועברים בימים אלו לצוות השיפוט ולא ניתן לערוך אותם עד להודעה חדשה. במקרים דחופים אנא פנו אלינו ל: Missfix@iwn.org.il

ההגשות לקול קוראת 2023 נסגרו, המיזמים מועברים בימים אלו לצוות השיפוט ולכן לא ניתן לערוך אותם. במקרים דחופים אנא פנו אלינו ל: info@missfixtheuniverse.com

התחברת בהצלחה!

מייד תועברי לעמוד המתאים

האם להחליף את המשתמש ליזמית? פעולה זו אינה ניתנת לשיחזור

באיזור זה יזמיות של קהילת מיס פיקס מחליפות מידע, שואלות שאלות ותומכות זו בזו, איזור זה מיועד ליזמיות של הקהילה בלבד.

הצבעה הוגנת - אנא הרשמו על מנת להצביע


כבר רשומה? התחברי

התחברות

אם כבר נרשמת למיס פיקס בעבר

כניסה עם סיסמה
כניסה עם קוד ב SMS

שלום התחברות

אופס, כבר הצבעת למיזם זה.
על מנת לצפות בהיסטוריית ההצבעות ולהכפיל שווי הצבעה כנסי לפרופיל המשתמשת שלך

ההצבעה נרשמה בהצלחה

על מנת לצפות בהיסטוריית ההצבעות
ולהכפיל שווי הצבעה למיזם
אחד בלבד לבחירתך
כנס.י לפרופיל המשתמש.ת שלך

הפיצי את הבשורה - שתפי

דילוג לתוכן