נשים למען נשים

אורלי

יחיאל-סוקולוב

ההגשות וההצבעות לסבב 2023 הסתיימו, ארוע חשיפת המיזמים הנבחרים יתקים ב 7.9.2023

שיתוף הפרופיל:

פרויקט "ססיליה"

כותרת הפעילות: "פרויקט ססיליה" במוזיאון ע"ש פטר לאמנות ולמדעי הננו באוניברסיטת בר אילן מציע לנערות בסיכון, יהודיות וערביות, בכיתות ט – יא, תוכנית העשרה ולימוד במטרה לחשוף אותן לתחומי האקדמיה והאמנות, לפתח אצלן מיומנויות חשיבה רב תחומיות, להכשירן להדרכה, ובהמשך להביא להעסקתן במוזיאון כמובילות סיורים לקבוצות.
המוזיאון ע"ש פטר לאמנות ולמדעי הננו, הממוקם במכון לננוטכנולוגיה באוניברסיטת בר אילן, מציג יצירות שהן פרי שיתוף פעולה בין אמנים לבין חוקרים במכון לננוטכנולוגיה באוניברסיטה. במכון מתקיימים מחקרים מתחומי הביולוגיה, פיזיקה, כימיה, הנדסה ומדעי המחשב וכחלק מתהליך הקמת המוזיאון, הצטרפו אמנים לשיח הבינתחומי, על מנת לאפשר גילוי, ולעודד סקרנות והרחבת דעת. היצירות המוצגות במוזיאון, בין מעבדות המחקר, חושפות את המבקרים למחקר חי ופועם המתקיים במכון ולדיאלוג המתמשך בין החוקרים לאומנים. שיתוף פעולה זה צמח ברוח תפיסה חינוכית המבקשת לשלב אומנות ויצירה במקצועות המדעים המדויקים ונקראת STEAM: מדעים, טכנולוגיה, הנדסה, אמנות ומתמטיקה (Science, Technology, Engineering, Art, and Mathematics). . השיח בין החוקרים ליוצרים מאפשר לשלב את הידע המדעי והאקדמי עם היצירה. תוצאת השיח והשיתוף פעולה מתבטאת ביצירות האמנות הייחודיות שנוצרות ומוצגות במוזיאון. בשנת 2022 , 'פרויקט ססיליה' החל את דרכו במוזיאון ננו, במטרה להעניק לנערות בסיכון מאזורי הפריפריה בישראל, הזדמנות לחוויית לימוד בין תחומית הטומנת בחובה יתרונות רבים לאוכלוסיות מוחלשות, בשל קרבתה למציאות המורכבת, ולמגוון כישורי החשיבה המתאפשר לפתח בהוראה אינטגרטיבית מסוג זה. הפרויקט נקרא ע"ש ססיליה פיין-גפושקין, אסטרונומית בריטית-אמריקאית פורצת דרך, אשר בתחילת דרכה לא יכלה להמשיך את לימודיה בתחום הפיסיקה, מאחר ונשים באותם ימים לא הורשו ללמוד לתארים מתקדמים. השנה, השתתפו ב"פרויקט ססיליה" כ-20 נערות אשר נחשפו לראשונה בחייהן לעולם האקדמיה. למשתתפות ניתנה הזדמנות להכשרה מקצועית איכותית ואף אופק תעסוקתי. בנוסף, פעלנו רבות לעודד סקרנות וחקר ולפתח את תחושת המסוגלות האישית אצל כל אחת. במסגרת הפעילות, נפגשו הנערות עם חוקרות וסטודנטיות המהוות מודל לחיקוי והשראה עבורן, עברו הכשרה מעשית ועיונית שכללו סדנאות ומפגשים, כל זאת במטרה להעצימן ולהופכן לסוכנות שינוי גם בבתי הספר ובקהילות שלהן, תוך הקניית מיומנות למידה והענקת תמיכה ריגשית. מלבד החשיבות החברתית והערכית בתוכנית זו, קיימת חשיבות פדגוגית משמעותית בפיתוח תוכניות ייחודיות לאוכלוסיות מוחלשות.
איזור פעילות: ארצי
האימפקט החברתי של המיזם
מיזם "ססיליה" מציג אימפקט חברתי חשוב במספר צורות: שוויון הזדמנויות – המיזם יוצר אפשרויות שוות לנערות בסיכון מהפריפריה ללמוד ולהשתתף בתחומי המדע, האמנות והתרבות. הוא מקנה להן גישה ישירה לידע והכשרה המעניקות להן יתרון. גיוון והכלה – על ידי שילוב נערות ערביות ויהודיות, המיזם מקדם הבנה, קשר ושיח בין קבוצות תרבותיות שונות בחברה. ההיכרות עשויה ליצור הבנה ולעודד עבודה למען מטרות משותפות. חיזוק קשר רב דורי ומעורבות קהילתית – המיזם מקיים פעילויות וחוויות עשירות בתחום המדע והאמנות לקשישים מהגיל השלישי, דבר המביא לשיפור היחסים והחיבור בין דורות השפעה בקהילה – המיזם מתקיים בשיתוף פעולה עם מוסדות וארגונים מקומיים, וכך הוא מפעיל השפעה חיובית על הקהילה המקומית בקבלת הנערות והיחס אליהן.
החזון ומדדי הצלחה
אנו פועלות בימים אלו למען התרחבות "מיזם ססיליה" בשנים הקרובות והכללתן של כמה שיותר נערות בסיכון מהפריפריה הישראלית בפרויקט. במסגרת התוכנית, נחשוף את המשתתפות לתחומי המדע והאמנות, במטרה לתרום להעצמתן האישית ולביטחונן העצמי, לתת תוקף לכישוריהן ולשפר את יכולות הלמידה של תחומי ידע חדשים. "פרויקט ססיליה" מבקש לייצר הזדמנות חדשה לנערות אלו, אשר מגיעות מרקע סוציואקונומי קשה וללא תמיכה משמעותית מאחוריהן. אנו רואות במיזם ניסיון חשוב לשלב צעירות מאוכלוסייה מוחלשת בלב העשייה האקדמית באוניברסיטת בר אילן ובתחומי המדעים בפרט ומקוות כי בהמשך נוכל להמשיך ולפתח סדנאות ושיעורים. בנוסף, אנו מאמינות כי הלמידה המשותפת וההיכרות בין נערות ערביות ויהודיות במסגרת הפרויקט, תחזקנה את קשרי החברות ביניהן ותוכלנה ליצור מכנה חברתי וערכי משותף ממנו החברה הישראלית כולה תוכל להנות. בהמשך ועם התבססות המיזם, מדד להצלחה יהיה העמקת תהליך ההכשרה והלימוד, והעסקתן של אחוז ניכר מהמשתתפות במוזיאון ואף הגדלת השתלבותן בלימודים אקדמיים.
יעדים מספריים
קיום שני מחזורים של התוכנית בשנה"ל הבאה, ובסך הכל העברת ההכשרה ל-40 נערות 'פרחי הדרכה' במהלך שנת הלימודים הבאה. כל אחת מהמשתתפות תשתתף בשלושה סבבים של הדרכות בפני קבוצות מבקרים בני הגיל השלישי וסך הכול משתתפות המיזם יעבירו הדרכות לכ-120 קבוצות. בהמשך, נרצה לסייע בהעסקתן של כ- 5% מהמשתתפות בסיום ההכשרה כמדריכות בפועל במוזיאון.
היתכנות כלכלית
ההדרכות לקהל המבקרים במוזיאון הינן מוצר בעל ערך כלכלי, לכן אנו מאמינות כי בהמשך ולאחר שרמת הידע והניסיון של המשתתפות בתוכנית ההכשרה תתחזק, נוכל להעמיד למכירה את ההדרכות לכל המעוניין ובכך לתרום לחוזקו של המיזם ולהבטחת קיומו.
השפעה מגדרית
פרויקט "ססיליה" נוצר במטרה לקדם ולהעצים נערות בסיכון מהפריפריה בישראל ולסייע ביצירת שוויון הזדמנויות עבורן
השפעה על נשים בפריפריה חברתית או בפריפריה גאוגרפית
כל המשתתפות בפרויקט ובהכשרות הן נערות בסיכון המגיעות מיישובים בארץ הנמצאים באשכולות הנמוכים (עד 4) במדד הכלכלי חברתי של הלמ"ס ולכן מוגדרות כפריפריה חברתית
פרסים / מענקים והכרה ציבורית
המיזם זכה פעמיים לתמיכה כספית של קרן ויל ע"ש ד"ר יאיר צדוק ויל ז"ל המעודדת התנדבות בקהילה וטיפוח החברה הישראלית על כל גווניה.
האם המיזם משפיע על דור העתיד – ילדות ונערות?
קהל היעד בפרויקט הוא נערות צעירות בכיתות ט-יא בגילי 15-17 ולכן בהכרח המיזם משפיע על דור העתיד.
המיזם פועל לקידום גיוון ומשקף את המגוון העשיר של החברה הישראלית?
הנערות המשתתפות בפרויקט "ססיליה" מתגוררות בערים וישובים מעורבים בישראל ומגיעות מהחברה היהודית והערבית, ובכך משקפות את המגוון העשיר בחברה. אנו מאמינות כי ההיכרות בין הנערות והפעילות המשותפת יסייעו לקידום גיוון והכלה בחברה הישראלית כולה.
סיפור אישי:
ציטוט מדבריה של ת. תלמידת כיתה י, שהשתתפה במחזור הראשון של 'פרויקט ססיליה': "שלום, שמי ת. ואני תלמידת כיתה י' מבית הספר אורט אומנים רמלה. אני משתתפת בתוכנית 'ססיליה', הפועלת במוזיאון ננו בבר אילן. בתוכנית לקחו חלק גם הבנות מבית הספר אורט לוד, תלמידות ערביות ויהודיות, ויחד במפגשים למדנו על היצירות במוזיאון. במפגשים בתיכון המדריכות העבירו פעילויות ומשימות, הקשורות ליצירות והסבירו לנו על היצירות והאומנות שראינו במוזיאון. בהתחלה, כששמעתי שנבחרתי להיות אחת מהבנות שהולכות השתתף בפרויקט במוזיאון, מאוד התרגשתי ושמחתי וידעתי שההזדמנות הזאת לא תחזור עוד לעולם. במפגש הראשון, הבנות משני בתי הספר לא התחברו אחת לשנייה אבל עם הזמן עשינו גם תרגילים והצלחנו להתגבש ולהכיר קצת יותר. נפגשנו כמה פעמים במוזיאון, וראיתי כמה הוא עצום ויפה, אבל מה שהכי הדהים אותי זה היצירות שהיה אפשר לראות אותן ממש מקרוב, וגם הגודל שלהן הפתיע אותי. ברגע שנכנסנו למוזיאון מאוד התרגשנו. למדנו על עוד יצירות יפות ומדהימות ועל שיתוף פעולה בין מדען ואמן. כל יצירה הייתה מרתקת בפני עצמה, לכל אחת יש את היופי הייחודי שלה ולכל אחת סיפור מעניין העומד מאחוריה. במהלך המפגשים הודיעו לנו שבשלב הבא נעביר הדרכה לקבוצה של גמלאים שהוזמנו לסייר במוזיאון ובאותו הרגע נלחצתי וחשבתי שאני לא אצליח להדריך כמו שצריך. בהדרכה הראשונה כולן נלחצו ופחדו ממש לעמוד מולם ולהדריך וגם אני גמגמתי ושכחתי. באותו היום, בסבב השני של ההדרכה היה לכולן הרבה יותר טוב וכולן נשמו קצת ונרגעו והיה מעולה. לכל המפגשים הגענו ברוח טובה ובשמחה, השתלבנו עם המדריכים וצחקנו המון ביחד והיה מהנה מאוד. נהניתי מכל רגע מאז שנכנסתי לפרויקט. בנוסף, למדתי מלא דברים חדשים. חוויה לא נורמלית ויוצאת מן הכלל ומקווה שיהיו עוד פרויקטים כאלה. אני רוצה להודות למורות המלוות שליוו אותנו למוזיאון. תודה למדריכים המדהימים שהדריכו אותנו בצורה נפלאה ושהיו איתנו לאורך כל הדרך. ת., בשם כל התלמידות מפרויקט 'ססיליה'

ברגעים אלו נשלח אליך לנייד קוד, אנא הזיני אותו כאן:


לא קבלת SMS? שלחי שוב

ההצבעות לסבב 2023 הסתיימו.

המיזמים מועברים בימים אלו לצוות השיפוט ולא ניתן לערוך אותם עד להודעה חדשה. במקרים דחופים אנא פנו אלינו ל: Missfix@iwn.org.il

ההגשות לקול קוראת 2023 נסגרו, המיזמים מועברים בימים אלו לצוות השיפוט ולכן לא ניתן לערוך אותם. במקרים דחופים אנא פנו אלינו ל: info@missfixtheuniverse.com

התחברת בהצלחה!

מייד תועברי לעמוד המתאים

האם להחליף את המשתמש ליזמית? פעולה זו אינה ניתנת לשיחזור

באיזור זה יזמיות של קהילת מיס פיקס מחליפות מידע, שואלות שאלות ותומכות זו בזו, איזור זה מיועד ליזמיות של הקהילה בלבד.

הצבעה הוגנת - אנא הרשמו על מנת להצביע


כבר רשומה? התחברי

התחברות

אם כבר נרשמת למיס פיקס בעבר

כניסה עם סיסמה
כניסה עם קוד ב SMS

שלום התחברות

אופס, כבר הצבעת למיזם זה.
על מנת לצפות בהיסטוריית ההצבעות ולהכפיל שווי הצבעה כנסי לפרופיל המשתמשת שלך

ההצבעה נרשמה בהצלחה

על מנת לצפות בהיסטוריית ההצבעות
ולהכפיל שווי הצבעה למיזם
אחד בלבד לבחירתך
כנס.י לפרופיל המשתמש.ת שלך

הפיצי את הבשורה - שתפי

דילוג לתוכן