נשים למען נשים

בלהה

מנדלסון

ההגשות וההצבעות לסבב 2023 הסתיימו, ארוע חשיפת המיזמים הנבחרים יתקים ב 7.9.2023

שיתוף הפרופיל:

פנים למדע ולטכנולוגיה

תחום: קידום דור העתיד
כותרת הפעילות: הגדלת מספר בנות חטיבת הביניים שתבחרנה בלימודיהן בתיכון במגמות מדעיות טכנולוגיות ובכך יגדלו סיכוייהן להמשיך במסלול זה בעתיד . כל זאת במטרה שתשתלבנה בעמדות מפתח במשק הישראלי.
פרוייקט המנטורינג "פנים למדע ולטכנולוגיה" הוא יוזמה חברתית של פורום מדע וטכנולוגיה של עמותת פני"ם חדשות. עמותת פני"ם חדשות חרתה על דיגלה הובלת שינוי בתפישה המגדרית לתפישה חברתית חדשנית, מוסרית וערכית, תוך חתירה לקידום מעמד האישה והצבת נשים בתפקידי מפתח בחברות, בארגונים. העמותה פועלת באמצעות פורומים המובילים פרויקטים לנערות ולנשים להצפת היתרונות המובחנים שיש לנשים מעצם היותן נשים, תוך מיקוד על הזדמנות שווה, על טיפוח חברה מוסרית וערכית, ועל מינוף כלכלת ישראל. ברור היום לחלוטין שכלכלת המדינה תלויה בקידום בתחומי מדע וטכנולוגיה. עם זאת, קיים עדיין מחסור גדול של נשים שעוסקות בתחומי ההנדסה בכלל ובתעשיית ההייטק בפרט. המחקרים בהוראת המדעים מצביעים על כך שבעוד הנערים בוחרים ללמוד במגמות מדעיות טכנולוגיות בלימודיהם התיכוניים מטעמים של יוקרה וכסף, הנערות מגיעות למגמות אלה בד"כ מטעמים שונים, והרבה מהן מושפעות מסטריאוטיפים מגדריים ואינן בוחרות במגמות מדעיות למרות יכולותיהן. זאת ועוד, גורם המוטיבציה העיקרי לנערות לבחירת מגמות מדעיות הוא מודלינג, קרי הכרת נשים שיכולות להוות מודלים לחיקוי. אחרי עבודת מחקר, בשיתוף עם אנשי חינוך ופסיכולוגיה, נבנתה תוכנית מגדרית לקידום נערות לתחומי מדע וטכנולוגיה. פרויקט "פנים למדע וטכנולוגיה" הוא יוזמה חינוכית של פורום מדע וטכנולוגיה בעמותת פני"ם חדשות, שמטרתו לעודד תלמידות בחטיבת הביניים לבחור במגמות מדעיות-טכנולוגיות בלימודיהן התיכוניים, מתוך רצון למימוש הפוטנציאל האישי שלהן. הקורס כולל סדרת הרצאות בתחומי מדע, רפואה והנדסה, כגון כימיה , פיזיקה, מחשבים, הנדסת חשמל, הנדסת תעשייה וניהול, הנדסת חומרים, זאת בצד הרצאות על טכנולוגיות בעולם ההייטק הישראלי, כמו פיתוח צ'יפים, טכנולוגיות חקלאיות, פיתוחי תרופות ועוד. ההרצאות מתקיימות בבתי הספר. התלמידות יוצאות במהלך הקורס למספר סיורים בחברות כגון טבע, אינטל, גוגל, IBM , מייקרוסופט, ביוסנס, ולסיורים במעבדות אקדמיות בפקולטות להנדסה של הטכניון, אוניברסיטת בר-אילן או תל אביב. בבתי ספר דתיים מתקיימים סיורים גם למכון צומת, שעוסק בנושא המדע בשירות ההלכה. בתום הקורס מתקיים מפגש בביה"ס בנוכחות ההורים, מנהל ביה"ס וראשי הצוות החינוכי, מנהל הרשות המקומית ושאר נכבדים. במפגש הסיום מועברת הרצאת אורח ע"י אישה מובילה בתעשייה או באקדמיה. המרצות בקורס, כמו גם חברות פורום מדע וטכנולוגיה של עמותת פני"ם חדשות , הן כולן נשים שהגשימו את עצמן מבחינה מקצועית ופיתחו קרירה מצליחה בתעשייה ובאקדמיה. סיפורן האישי של המרצות נועד לשמש מודל לחיקוי לתלמידות הצעירות לשם עידודן להרחיב את לימודיהן בתיכון ולעסוק בעתיד במקצועות מדעים וטכנולוגים. זאת ועוד, העמותה דואגת לרתום נשים מצליחות מהסביבה החברתית גיאוגרפית של התלמידות, כמרצות במפגשי הקורס. יש התלהבות רבה בקרב התלמידות להכיר יותר לעומק את הצלחותיהן של נשים שעברו את אותם מחסומים סביבתיים וחברתיים, ולרכוש ביטחון ללכת בעיקבות פורצות הדרך. כך התקיימו הקורסים בכפר כמא ובדאלית-אל-כרמל עם נשים מדהימות מקרב העדה הצ'רקסית והדרוזית, בהתאמה. הרצאות כאלה ניתנות בשפה הערבית, כך שיקל על הנערות להבין את תחום הידע ולהזדהות עם המרצות. להפעלת הפרויקט הרחיב הפורום את מאגר המרצות בקורס, והוא כולל היום רשימה מרשימה של נשים מובילות בתעשייה ובאקדמיה, כשכולן נרתמות בהתנדבות להצלחת הקורסים. כמו כן, מקיים הפורום קשר עם מספר אוניברסיטאות וחברות הייטק כיעדים לסיורים במהלך הקורסים.
איזור פעילות: ארצי
האימפקט החברתי של המיזם
מעל 95% מבוגרות הקורס בחרו ללמוד במגמות מדעיות טכנולוגיות בתיכון, דבר העוזר לקידום נערות ונשים שילובן בשוק ההיי טק ולכלכלה הישראלית.
החזון ומדדי הצלחה
ברור היום לחלוטין שכלכלת המדינה תלויה בקידום בתחומי מדע וטכנולוגיה. עם זאת, קיים עדיין מחסור גדול של נשים שעוסקות בתחומי ההנדסה בכלל ובתעשיית ההייטק בפרט. המחקרים בהוראת המדעים מצביעים על כך שבעוד הנערים בוחרים ללמוד במגמות מדעיות טכנולוגיות בלימודיהם התיכוניים מטעמים של יוקרה וכסף, הנערות מגיעות למגמות אלה בד"כ מטעמים שונים, והרבה מהן מושפעות מסטריאוטיפים מגדריים ואינן בוחרות במגמות מדעיות למרות יכולותיהן. זאת ועוד, גורם המוטיבציה העיקרי לנערות לבחירת מגמות מדעיות הוא מודלינג, קרי הכרת נשים שיכולות להוות מודלים לחיקוי. קורס "פנים למדע ולטכנולוגיה" יכול לקדם בנות רבות לכיוון זה ולתרום להגשמתן, רווחתן ולקידום כלכלת ישראל. הצלחה תתבטא בהרחבת התכנית והנגשתה למספר רב של נערות. בנוסף התקווה היא כי מספר רב של נערות אכן ימשיכו בלימודים מוגברים בתיכון ובכך יאפשרו להעלות את תרומת הנשים בתחומי המשע והטכנולוגיה.
יעדים מספריים
מעל 95% מהבוגרות תבחרנה בלימודי מדע וטכנולוגיה בחטיבה העליונה. כניסה ליותר מ 10 חטיבות ביניים. מדדי הצלחה: 1 . תוצאות משוב הסיום לעומת השאלון בתחילת הקורס. בכל קורס התלמידות עונות על שאלון לפני תחילת הקורס שבא לבדוק את הציפיות של הבנות, ולהציג תמונת מצב של אחוז התלמידות שאינן יודעות או מתלבטות באשר לבחירה במגמות מדעיות טכנולוגיות. התלמידות עונות על שאלון דומה בסיום הקורס, במטרה לבדוק את מידת ההשפעה של הקורס. ברוב בתי הספר התוצאות מצביעות על השפעה חזקה וברורה של הקורס על הבחירה במגמות מדעיות טכנולוגיות. 2 . אחוז הבוגרות שלומדות במגמות מדעיות טכנולוגיות . חברות העמותה עוקבות אחר בוגרות הקורס כדי לבדוק שאכן הקורס השפיע על הבחירה במגמות. בהרבה מאד מקרים כל בוגרות הקורס המשיכו למגמות ריאליות בתיכון. 3. חזרה על התוכנית לאורך שנים. רוב בית ספר מבקשים להמשיך ולקיים את התוכנית מספר שנים ברציפות. כך למשל באולפנת אמית בגבעת שמואל, ובבתי הספר בדאלית אל כרמל ועוד.
היתכנות כלכלית
המיזם מתקיים כבר מספר שנים והשפיע על בוגרות הקורסים השונים בכך שהבנות המשיכו בלימודי המדע וטכנולוגיה המוגברים בתיכון. כלומר היעדים הוסגו מעל המצופה. קיים פוטנציאל לתרומות ממקורות נוספים. עד עתה רוב הפעילות היתה התנדבותית וכדי להרחיבה והשפעתה יש צורך בגיוסי כספים חיצוניים.
השפעה מגדרית
הפרויקט מיועד לנערות בחטיבת הביניים לקראת בחירתן במקצועות שילמדו בחטיבה העליונה לשם עידודן ללמוד את התחום ובהמשך לעסוק במקצועות מדעיים טכנולוגיים. המחקרים בהוראת המדעים מצביעים על כך שבעוד הנערים בוחרים ללמוד במגמות מדעיות טכנולוגיות בלימודיהם התיכוניים מטעמים של יוקרה וכסף, הנערות מגיעות למגמות אלה בד"כ מטעמים שונים, והרבה מהן מושפעות מסטריאוטיפים מגדריים ואינן בוחרות במגמות מדעיות למרות יכולותיהן. זאת ועוד, גורם המוטיבציה העיקרי לנערות לבחירת מגמות מדעיות הוא מודלינג, קרי הכרת נשים שיכולות להוות מודלים לחיקוי. הבסיס המחקרי לתכנית “פנים למדע וטכנולוגיה”: פרויקט המנטורינג מבוסס על מחקרים מדעיים הקיימים מזה שנים המעידים על השפעת הסביב על בחירתן של נערות במקצועות בכלל ובמקצועות מדעיים טכנולוגיים בפרט, לדוגמה: Chodrow) 1978) – החוויות של בנים ובנות מעצבות את השונות בהתאם ליחס ההורים ודפוסים דומיננטיים בחברה שלנו החל מגיל צעיר מאוד. Baker & Jones) 1993) – במקומות בהם יש יותר אי שוויון מגדרי נערות יהיו בעלי גישה שלילית ויצליחו פחות מבנים במתמטיקה ולהפך, במקום בו יש שוויון, דמיון מגדרי ישרור. Hynn & Linn) 2010) – מציעים סיבה המבוססת על Eccles Model (1994) , אשר לפי מודל זה, אנשים לא מציבים לעצמם אתגרים אלא אם מעריכים אותם והם חווים ציפייה להצלחתם. במחקרים אמפיריים שבוצעו בנושא ע”י Aronson & McGlone 2008, Pinnel 1999 הוכח כי כוחות סוציולוגיים כגון גישת הורים ומורים וציפיותיהם ודעותיהם הקדומות משפיעים על הציפיות. Hynn & Linn) 2010)– מציעים הסבר נוסף המבוסס על תיאורית הלמידה הקוגנטיבית – חברתית המניחה כי מספר תהליכים חברתיים תורמים להתנהגות מגדרית: העצמה, מודלינג, יעילות עצמית, סוכני חיברות ועוד, ויש להם השפעה על בחירות אקדמאיות. גישה זו נותנת הסבר לגבי האינדבדואל המושפע מנורמות תרבותיות סביבו ולפיכך אם נערות מזהות שאין בסביבתן מהנדסות ומדעניות (ובהרחבה STEM – Science, Technology, Engineering and Math), הן מתרגמות שזה מחוץ לטווח האפשרויות ומרגישות אי נחת וחרדה. Hynn & Linn) 2010) – נותנים הסבר למבחני PISA, וטוענים כי הפערים במבחנים משמעותיים וניתנים לחיזוי עפ”י ייצוגיות נשים בפרלמנט ובכלכלה. כשיש ייצוג הולם של נשים בשוק העבודה הפער קטן יותר. מחקרים נוספים נעשו אורך השנים.
השפעה על נשים בפריפריה חברתית או בפריפריה גאוגרפית
הפרויקט מיועד גם לפריפריה החברתית והגיאוגרפית. פרוייקט "פנים למדע ולטכנולוגיה" פועל כבר מספר שנים, החל משנת 2013 ועד עתה באזורים שונים ברחבי הארץ. לדוגמא: כפר כמא בצפון, ניר העמק שליד עפולה, נוף הגליל (נצרת עילית), יוקנעם, דאלית אל כרמל, גבעת שמואל, מודיעין, יבנה ובית שמש.
האם המיזם משפיע על דור העתיד – ילדות ונערות?
הקורס "פנים למדע ולטכנולוגיה" פונה לנערות בחטיבת הביניים לקראת בחירתן במקצועות שילמדו בחטיבה העליונה בתיכון.
המיזם פועל לקידום גיוון ומשקף את המגוון העשיר של החברה הישראלית?
הקורס פונה לכל נערה באשר היא. הקורס פונה לחבר החילונית , דתית לאומית, חרדית, דרוזים, צירקסים ועוד.
סיפור אישי:
מעל ל 95% מהנערות שהשתתפו בקורס המשיכו ללימודי מדע וטכנולוגיה בחטיבה העליונה. מתוכן מספר רב המשיכו בצבא למקצועות טכנולוגיים וחלקן הגדול המשיך ללימודי מקצועות מדע וטכנולוגיה. ציטוט ממכתב שכתבה נערה שהשתתפה בקורס – דברי סיום בוגרת בית שמש : התוכנית "פנים חדשות למדע" נתנה לנו המון. גילינו שמדע זה הרבה מעבר ולא סתם מקצוע משעמם . וכימיה זה לא רק לערבב חומרים ולחכות לפיצוץ ולחשב נוסחאות ולהוסיף "o" ומספרים אותיות שונות ומבלבלות. אלא זה משהו כיף ומעניין ונותן רצון להרחיב את זה כי זה מקצוע מאד רחב ונותן אפיקים של פרנסה ותחומי עניין לחיים שלנו. זה נתן לנו דוגמאות למה אפשר להיות בעתיד ולבדוק מקרוב ובאופן מעשי אם זה מעניין אותך. מאד עזר לנו לראות ולהיכנס למעבדות לשמוע סטודנטים מדברים על לימודיהם זה נתן לנו כיוון והצצה למה שהולך באוניברסיטה ואיך זה עובד. והוסיף עוד נדבך משמעותי להחלטות שלנו ולבחירות שלנו לגבי המגמות של השנים הבאות . ובעיקר , נתן לנו מוטיבציה להשקיע במקצועות המחר – מתמטיקה אנגלית וטכנולוגיה בכדי להצליח להגיע ללימודים אקדמאיים ומקצועות מובחרים בתעשייה. הסיור באוניברסיטה נתן לנו גם יותר רצון ללכת לאוניברסיטת תל אביב בעתיד ולהיות סטודנטיות דווקא במקומות האלו. לא חשבנו אף פעם על הכיוון של לעזוב את העיר ופתאום זה נראה לנו ממש מרתק וקוסם. התחדשו לנו הרבה ידיעות מדעיות בעקבות המפגשים עם הדמויות המרתקות שפגשנו בתוכנית למשל: ניתן להשפיע ולרפא את הגוף בעזרת האוכל והתזונה שאנחנו צורכים אחרי מה שלמדנו שם התחדש לנו גם שהייטק קשור למדעים. התחדש לנו שאפשר ליגרום לבעלי חיים לעשות דברים באמצעות שבב. התחדש לנו שיש אנשים שיודעים איך לשלב משפחה והתפתחות אישית ביחד בעולם העסקים וכשראינו נשים מהנדסות בחברת החשמל הבנו שנשים יכולות לשלב קריירה וגידול ילדים בקלות אם רק רוצים ומתאמצים כל הדרכים אפשריות. פתאום שמנו לב לדברים שראינו שם במעבדות, והבנו איך הם פועלים במציאות. תודה על תוכנית מעשירה מלאת ידע וערכים!. תודה על ההזדמנות לדעת ולגלות תחומי עניין חדשים! "ידע זה כח" וכעת אנחנו מרגישות מלאות בידע יישומי הרלוונטי ומתאים לחיינו .

ברגעים אלו נשלח אליך לנייד קוד, אנא הזיני אותו כאן:


לא קבלת SMS? שלחי שוב

ההצבעות לסבב 2023 הסתיימו.

המיזמים מועברים בימים אלו לצוות השיפוט ולא ניתן לערוך אותם עד להודעה חדשה. במקרים דחופים אנא פנו אלינו ל: Missfix@iwn.org.il

ההגשות לקול קוראת 2023 נסגרו, המיזמים מועברים בימים אלו לצוות השיפוט ולכן לא ניתן לערוך אותם. במקרים דחופים אנא פנו אלינו ל: info@missfixtheuniverse.com

התחברת בהצלחה!

מייד תועברי לעמוד המתאים

האם להחליף את המשתמש ליזמית? פעולה זו אינה ניתנת לשיחזור

באיזור זה יזמיות של קהילת מיס פיקס מחליפות מידע, שואלות שאלות ותומכות זו בזו, איזור זה מיועד ליזמיות של הקהילה בלבד.

הצבעה הוגנת - אנא הרשמו על מנת להצביע


כבר רשומה? התחברי

התחברות

אם כבר נרשמת למיס פיקס בעבר

כניסה עם סיסמה
כניסה עם קוד ב SMS

שלום התחברות

אופס, כבר הצבעת למיזם זה.
על מנת לצפות בהיסטוריית ההצבעות ולהכפיל שווי הצבעה כנסי לפרופיל המשתמשת שלך

ההצבעה נרשמה בהצלחה

על מנת לצפות בהיסטוריית ההצבעות
ולהכפיל שווי הצבעה למיזם
אחד בלבד לבחירתך
כנס.י לפרופיל המשתמש.ת שלך

הפיצי את הבשורה - שתפי

דילוג לתוכן