נשים למען נשים

ורד

סרוסי כ"ץ

ההגשות וההצבעות לסבב 2023 הסתיימו, ארוע חשיפת המיזמים הנבחרים יתקים ב 7.9.2023

שיתוף הפרופיל:

מדברות עברית באב"ג

כותרת הפעילות: הוראת עברית שימושית והנגשת המרחב האקדמי לבחורות ונשים בדואיות בנגב .
המחלקה למעורבות חברתית של אוניברסיטת בן גוריון בנגב בשותפות עם עמותת ליסאן – מדברות עברית (שהתמחתה בהוראת עברית לנשים ערביות), ועם עמותת אג'יק מכון הנגב (המכירה היטב את הצרכים הספציפיים של אוכלוסיות האזור) בנתה תכנית ייחודית להוראת עברית לנשים בדואיות בנגב. כיתה ראשונה ברמת מתחילות נפתחה בשנת תשפ"ב עבור כעשרים נשים מן הישוב הבלתי מוכר- אלזרנוק. הלימודים החלו בהתלהבות רבה מצד הלומדות והמורות, אך בשל גל האומיקרון, אירועים ביטחוניים, צום הרמדאן והעדר תשתיות טכנולוגיות מתאימות בכפר הם השתבשו מאוד. בשנת תשפ"ב נפתחו שתי כיתות בחורה בהן השתתפו כ- 30 תלמידות שמרביתן התמידו מאד והתקדמו בשפה העברית. המיזם נחל הצלחה רבה ויש לנו בקשות להמשיך אותו ולהרחיב לעוד 3 קבוצות בחורה, רהט וכסייפה. אנחנו רוצים להפעיל 5 כיתות שנה הבאה בפורמט הבא: מלגאיות של המחלקה למעורבות חברתית באוניברסיטת בן- גוריון בנגב ילמדו בחורות צעירות ונשים בדואיות עברית שימושית בסיסית, אחת לשבוע, בישובים שלהן. בנוסף, יבקרו הבחורות והנשים במהלך השנה האקדמית מספר פעמים באוניברסיטה על מנת לתרגל את העברית במרחב דובר עברית, לחזק את הקשר עם האוניברסיטה ולשם העשרה. במהלך ביקורים אלה יערכו סיור בקמפוס ויפגשו עם מרצים.ות מובילות. ים. בכל כיתה יהיו שתי מורות וכעשרים תלמידות בלבד, על מנת לאפשר תרגול בקבוצות קטנות וביטוי לכל אחת מהמשתתפות. ייערך מיון לרמות בתחילת שנת הלימודים. כל קורס מתחיל בחודש נובמבר ומסתיים בסוף חודש מאי. הלימודים יתקיימו גם בחופשת סמסטר אולם לא בפסח וברמדאן. יתקיים מפגש אחד בשבוע. משך כל מפגש שעתיים. שעות הפעילות ייקבעו בהתאם לצרכים של התלמידות. בסוף שנת לימודים תוענק תעודת מסיימת קורס.
איזור פעילות: מקומי
הלימודים מתקיימים בישובים בדואים בנגב (גם מאחר ומרבית הלומדות לא מורשות ללמוד מחוץ לישוב בו הן מתגוררות). במהלך התוכנית יתקיימו סיורים באוניבסיטה.
האימפקט החברתי של המיזם
שיעורי העוני בחברה הבדואית בנגב גבוהים מאד (מעל 80%). רק כרבע מהנשים הבדואיות מועסקות (לפי מחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת בשנת 2019 77% מהנשים הבדואיות לא היו בשוק העבודה), מה שמשפיע השפעה מכרעת על מעמדן הכלכלי חברתי. מחקרים מראים קשר חיובי מובהק בין רמת הבקיאות של קבוצת מיעוט בשפת הרוב ובין תעסוקה ופריון בשוק העבודה וכניסה לאקדמיה. ידיעת השפה מחזקת את מעמדן של נשים במרחב הפרטי והציבורי ואת תחושת השליטה בחייהן ויכולתן להתנהל באופן עצמאי. יש להעיר כי ההתמקדות בנשים דווקא, נבעה הן מצורך מיוחד בלימודי עברית בקרב קבוצה זו, והן משיקולי התאמה תרבותית. חסמים רבים מונעים מהנשים הבדואיות את ידיעת השפה העברית בצורה שתאפשר להן תפקוד יומיומי והתנהלות טובה בחברה היהודית במרפאות, בביטוח לאומי ועוד. ההפרדה היישובית ויציאתן המועטה של הנשים מהיישוב שלהן מונעת אינטראקציה מספקת עם דוברי עברית. בנוסף, כיתות מעורבות עלולות לעורר התנגדות ואף אי-נוחות בקרב המשתתפים. חשיבות נוספת למיקוד בנשים היא מהטעם שאימהות לומדות מהוות מודל חיובי לחיקוי ועשויות לקדם את המוטיבציה ללימודים במשפחה כולה (על פי מחקר שנעשה במכון שורש הגורם המשפיע ביותר על הישגי התלמידים הוא רמת ההשכלה של האם). בקבוצות שלמדו השנה שיתפו הנשים כי הן כבר יודעות לקרוא שלטים, לכתוב את שמן ולהתנהל טוב יותר בבנק ובביטוח לאומי. הצעירות שבהן אמרו שהן רוצות להתקדם בלימודים על מנת להגיע להשכלה גבוהה. התוכנית אף תורמת לחיזוק הקשר בין המורות (יהודיות בחלקן) ובין המורות הערביות לבין התלמידות הערביות ויוצרת יחסי קרבה חמים ותחושת אחווה נשית בין בחורות צעירות ונשים מדתות שונות.
החזון ומדדי הצלחה
מתן אפשרות לכל בחורה ואישה בדואית ללמוד בישוב שלה עברית שימושית. הצלחה תתקיים כאשר (בטווח הרחוק) בכל ישוב תהיה קבוצה המלמדת עברית מי שהעברית לא שגורה בפיה. בטווח הקצר (בשנים הקרובות) הפעלת כמה קבוצות בכמה ישובים.
יעדים מספריים
בין 80-100 תלמידות בשנה הבאה, עם נוכחות גבוהה במהלך השנה (התמדה של כ- 80% מהן), התקדמות בשפה העברית ושביעות רצון גבוהה של המשתתפות. בסוף השנה נרצה שכל הישובים בהן מתקיימת הפעילות ירצו להמשיך בה ואף ישובים נוספים.
השפעה מגדרית
כאמור, לימוד השפה העברית מחזק את האישה הבדואית במיומנות היומיומיות הדרושות במרחב הישראלי, מאפשר לה להתקדם הן בהשכלה והן בתעסוקה ומחזק את תחושת המסוגלות והבטחון העצמי שלה.
השפעה על נשים בפריפריה חברתית או בפריפריה גאוגרפית
האישה הבדואית מצויה בפריפיה החברתית והגאוגרפית הכי מוחלשת בישראל.
האם המיזם משפיע על דור העתיד – ילדות ונערות?
הנשים בתוכנית מהוות מודל לחיקוי לדור הצעיר שכן השכלה של האם היא מרכיב משמעותי ברכישת השכלה של הבנות שלהן.
המיזם פועל לקידום גיוון ומשקף את המגוון העשיר של החברה הישראלית?
המיזם עוסק בנשים בדואיות ומפגיש אותן עם סטודנטיות והסגל באוניברסיטת בן- גוריון בנגב.

ברגעים אלו נשלח אליך לנייד קוד, אנא הזיני אותו כאן:


לא קבלת SMS? שלחי שוב

ההצבעות לסבב 2023 הסתיימו.

המיזמים מועברים בימים אלו לצוות השיפוט ולא ניתן לערוך אותם עד להודעה חדשה. במקרים דחופים אנא פנו אלינו ל: Missfix@iwn.org.il

ההגשות לקול קוראת 2023 נסגרו, המיזמים מועברים בימים אלו לצוות השיפוט ולכן לא ניתן לערוך אותם. במקרים דחופים אנא פנו אלינו ל: info@missfixtheuniverse.com

התחברת בהצלחה!

מייד תועברי לעמוד המתאים

האם להחליף את המשתמש ליזמית? פעולה זו אינה ניתנת לשיחזור

באיזור זה יזמיות של קהילת מיס פיקס מחליפות מידע, שואלות שאלות ותומכות זו בזו, איזור זה מיועד ליזמיות של הקהילה בלבד.

הצבעה הוגנת - אנא הרשמו על מנת להצביע


כבר רשומה? התחברי

התחברות

אם כבר נרשמת למיס פיקס בעבר

כניסה עם סיסמה
כניסה עם קוד ב SMS

שלום התחברות

אופס, כבר הצבעת למיזם זה.
על מנת לצפות בהיסטוריית ההצבעות ולהכפיל שווי הצבעה כנסי לפרופיל המשתמשת שלך

ההצבעה נרשמה בהצלחה

על מנת לצפות בהיסטוריית ההצבעות
ולהכפיל שווי הצבעה למיזם
אחד בלבד לבחירתך
כנס.י לפרופיל המשתמש.ת שלך

הפיצי את הבשורה - שתפי

דילוג לתוכן