נשים למען נשים

דנה יעקובי

וריקי סיטון

ההגשות וההצבעות לסבב 2023 הסתיימו, ארוע חשיפת המיזמים הנבחרים יתקים ב 7.9.2023

שיתוף הפרופיל:

שיקופיות

תחום: אומנות, גיוון, חיזוק הפריפריה, חינוך, קידום דור העתיד, שוויון מגדרי, תעסוקה
כותרת הפעילות: תיאטרון חוצה מגזרים – האנסמבל הראשון והיחיד בארץ בו משתפות פעולה שחקניות-יוצרות חרדיות, דתיות וחילוניות ומניעות שינוי חברתי
תיאור הפעילות שיקופיות הוא פרויקט אמנותי-חברתי בו שחקניות יוצרות מקהילות שונות (חרדיות, דתיות וחילוניות) עובדות יחד הן מאחורי הקלעים והן על הבמה ומקדמות שותפות נשית פורצת דרך והעצמה באמצעות תיאטרון. הכלי התיאטרלי העיקרי שאנו משתמשות בו הוא פלייבק – סוגה של תיאטרון אימפרוביזציה שלוקחת השראה מזכרונות וסיפורים מהחיים של הקהל ומעניקה להם ביטוי בימתי כך שהקהל הופך לשותף מלא ופעיל ומשפיע על ההתרחשות בכל פעם מחדש. אנו מבקשות לשתף בחוויות הקשורות בנשיות, בהתבגרות, בהתמודדויות בעולם העבודה או הלימודים, ברגעי משבר ובהצלחות ומיד לאחר מכן מעניקות לזיכרונות חיים על הבמה. האילתור המשותף, מעלה לפני השטח רבדים נוספים בסיפורים, מחבר אותם לתמות אנושיות ואוניברסליות ומאפשר התבוננות משותפת, משחרתת, מעצימה ומחברת.
איזור פעילות: ארצי
האימפקט החברתי של המיזם
למיזם מספר מעגלי השפעה. בראש ובראשונה, 24 שחקניות יוצרות מהמגזר החילוני, הדתי לאומי והחרדי שעוברות הכשרה משותפת (בשני מחזורים), לומדות להכיר זו את זו לעומק, ועובדות יחד. ההיכרות העמוקה והחשופה שהכלי התיאטרוני מאפשר גורמת לשינוי תפיסות לגבי החברות השונות מהן כל אחת מגיעה, מייצרת למידת עמיתים משמעותית ומגדילה את סל הכלים המקצועי והאישי של כל אחת מהן. נוסף על כך, העובדה שבפרויקט לוקחות חלק יוצרות מובילות משמשת כמכפיל כוח משום שכל אחת מהן הופכת ל"שגרירה" שמקדמת עשיה נשית וחיבורים בקהילה שלה. מעגל ההשפעה השני הוא הקהל שמגיע לקחת חלק במופעים המשותפים שלנו. עד כה, בפרק זמן של חצי שנה בלבד פגשנו למעלה מ-500 נשים ונערות ממקומות שונים בארץ וממגזרים שונים ששיתפו אותנו בזיכרונות שלהן, ראו על הבמה מה קורה כשנשים ממגזרים שונים מחליטות לעבוד יחד ולשתף פעולה דווקא מתוך השוני וקיבלו חוויה מעצימה שנתנה מקום לקולות הפנימיים ולדילמות איתן הן מתמודדות. לאחר מספר מופעים מוצלחים מאד בהם הקהל לא רצה ללכת הביתה, פיתחנו פעילות המשך של מעגלי שיח במטרה להעמיק בשיתופים במסגרת אינטימית יותר, להעלות תובנות שעלו במופע וליצור פתח לשיתופי פעולה נוספים בין המשתתפות השונות.
החזון ומדדי הצלחה
החזון שלנו הוא ליצור תיאטרון נשי המעודד שיח פתוח ועמוק שיוצר חיבורים בין מגזריים ומניע שינוי חברתי. אנו מגדירות הצלחה לפי מספר פרמטרים: – העצמה של נשים ונערות באמצעות ביטוי החוויות, הזיכרונות והדילמות איתן הן מתמודדות בחיי היום יום. – הגדלת שיתופי פעולה נשיים חוצי מגזרים דרך שימוש בכלים תיאטרוניים והענקת השראה ליצירת חיים משותפים בישראל. – הגדלת כוחן והשפעתן של שחקניות ויוצרות ממגזרים שונים בשדה התרבותי והחברתי.
יעדים מספריים
להופיע בפני 1,000 נשים ונערות עד סוף שנת 2023 ולהגדיל בכל שנה את כמות הקהל ב20%. ליצור 4 קבוצות "שיקופיות בקהילה" עד סוף 2024. תהליך עומק של 20 מפגשים בו נערות/נשים עוברות תהליך משותף של היכרות, פיתוח אישי והעצמה דרך השיטה הייחודית שפיתחנו. כל קבוצה תהיה מותאמת לפי גיל, תחומי עניין ומטרה מוגדרת. כרגע אנחנו כבר עובדות על הוצאה לפועל של קבוצת סטודנטיות לחינוך למנהיגות וקבוצת מנהיגות חברתיות צעירות בפריפריה. לקיים מפגשי חשיבה וקידום רבעוניים לשחקניות וליוצרות הלוקחות חלק בפרויקט במטרה לתמוך בהוצאה לאור של פרויקטים נוספים שלהן.
היתכנות כלכלית
המיזם התחיל את דרכו תודות לתמיכה של פדרציית ניו יורק. התמיכה איפשרה לנו לפתח שיטה ייחודית ולקיים את תהליך ההכשרה וההתנסות המעשית. היום, כשנה לאחר תחילת הפרויקט 33% מההכנסות שלנו הן הכנסות עצמיות ואנו זקוקות לתמיכה נוספת כדי ליצור שיתופי פעולה עם רשויות מקומיות ומוסדות חינוך ולהרחיב את מעגלי ההשפעה של הפרויקט. אנחנו מאמינות שתוך 5 שנים מהיום נצליח להגיע למודל של הכנסות עצמיות בלבד מתהליכים ארוכי טווח בקהילה וממופעים.
השפעה מגדרית
המיזם פועל לקידום נשים במספר מישורים. ראשית, כיום אנו עדיין עדות לתופעה בה יש יותר יוצרים גברים שזוכים לקדמת הבמה ולכן אנחנו פועלות לקידום יוצרות ושחקניות בשדה התרבותי והחברתי בישראל על ידי מתן כלים מקצועיים ואישיים ולמידת עמיתים מתמשכת. שנית, היוצרות שעברו את ההכשרה ממשיכות לעבוד איתנו וכך מגדילות את הביטחון הכלכלי והתעסוקתי שלהן מה שמאפשר להן להיות פנויות יותר ליצירת פרויקטים תרבותיים וחברתיים נוספים. בפן הרחב יותר, הפעילות שלנו נועדה להשמיע את קולן וסיפוריהן של נשים ונערות, להעצים את הכוחות הפנימיים הטבעיים שלהן, לתת ביטוי לשאיפות ולחלומות שלהן וליצור שיתופי פעולה נוספים שקורים בסביבה בטוחה ורוויית רעיונות.
השפעה על נשים בפריפריה חברתית או בפריפריה גאוגרפית
השחקניות והיוצרות הלוקחות חלק בפרויקט מגיעות מכל רחבי ישראל. הן מגיעות ממגזרים שונים וממעמדות סוציאקונומיים שונים. נוסף על כך, אנו שמות דגש על מופעים בפריפריה החברתית גאוגרפית, עד כה הופענו בין היתר בבני ברק, עמק יזרעאל, ירושלים ובאר שבע. תהליכי "שיקופיות בקהילה" שאנו מתעתדות לפתוח בשנה הקרובה יופעלו בפריפריה.
פרסים / מענקים והכרה ציבורית
המיזם זכה למענק ראשוני ומענק המשך מטעם תכנית קו. לאב – מיסודה של פדרציית ניו יורק, לתמיכה מטעם עמותת איילת השחר ובתמיכה של עמותת מרכז נא לגעת.
האם המיזם משפיע על דור העתיד – ילדות ונערות?
עד כה יצרנו שיתופי פעולה עם בתי ספר תיכוניים, אולפנות ומכינות קדם צבאיות. באמצעות המופעים לנערות היה מקום לשתף חוויות מהחיים שלהן, להביע עמדה ולהכיר זו את זו מזווית אחרת. הצוותים החינוכיים המלווים הופתעו לחיוב מכמות השיתופים, מהעומק שהנערות הגיעו אליו, מהפחדים שהן היו מוכנות לשתף, מהשאיפות שהן הביעו ומהרצון להמשיך ולהכיר זו את זו. אנו שואפות להמשיך ולפגוש בנות נוער, לשים זרקור על האיכויות המיוחדות להן ולהעצים את האמונה שלהן בכוחותיהן הפנימיים.
המיזם פועל לקידום גיוון ומשקף את המגוון העשיר של החברה הישראלית?
במיזם לוקחות חלק שחקניות חרדיות, דתיות וחילוניות בגילאים שונים. נוסף על כך חלקן מזרחיות וחלקן אשכנזיות, יש ביניהן עולות חדשות וצבריות והן מגיעות ממקומות שונים בתכלית בהווייתם בישראל.
סיפור אישי:
היות שהמיזם שלנו עוסק בסיפורים וחוויות יש לנו לא מעט סיפורים רלוונטיים הקשורים להצלחה… נחלוק כמה מהם כאן. אחת המשתתפות החרדיות בקבוצה סיפרה שכשחזרה בתשובה היא וויתרה על עולם הבמה. באחד המפגשים שלנו היא שיתפה שאם היו אומרים לה לפניי כמה שנים שהיא תוכל לחזור ולהופיע, להיות חלק מהתיאטרון היא לא הייתה מאמינה ושהפרויקט נתן לה הזדמנות לגלות שוב את הכוחות שלה ולהשתמש בהם. משתתפת אחרת, חילונית, שהיא גם פעילה חברתית ושותפה פעילה במחאות קפלן סיפרה לאחרונה שמאז שהיא נמצאת בפרויקט העמדות שלה לגבי "חרדים" באופן כללי השתנו. אם בעבר היא ראתה חרדים בעיקר דרך אמצעי התקשורת פתאום היא פוגשת יוצרות חרדיות באופן קבוע. היא הפכה רגישה יותר לאמירות כוללניות כי היא כבר לא חושבת על חרדים כגוש אחד ואחיד אלא על נזכרת בחברות שלה מהקבוצה, בשיתופים שלהן, והיא באופן אקטיבי מביעה עמדה שונה מהסביבה שמקיפה אותה. סיפור אחרון מאחד המופעים האחרונים שהיו לנו קרה באולפנה. במהלך המופע עלתה אחת הנערות לשתף חוויה מחופשה משפחתית והייתה נפעמת כשהסיפור שלה עלה לבמה. היא אמרה שאפילו שהיא לא פירטה מה היו התחושות שלה כשהיא סיפרה, שיקפנו בדיוק אותן בדיוק ושאף פעם לא הייתה לה חוויה כזו. בסיום המופע, המחנכת שלה ניגשה אלינו וסיפרה שהיא לא מבינה איך הצלחנו להעלות את הנערה הזו לבמה משום שהיא מאד ביישנית ולרוב לא משתפת פעולה בסיטואציות כאלו. היא הודתה לנו שנתנו לה מקום שבדרך כלל אין לה באולפנה ושהיא כמחנכת גילתה בה צד חדש.

ברגעים אלו נשלח אליך לנייד קוד, אנא הזיני אותו כאן:


לא קבלת SMS? שלחי שוב

ההצבעות לסבב 2023 הסתיימו.

המיזמים מועברים בימים אלו לצוות השיפוט ולא ניתן לערוך אותם עד להודעה חדשה. במקרים דחופים אנא פנו אלינו ל: Missfix@iwn.org.il

ההגשות לקול קוראת 2023 נסגרו, המיזמים מועברים בימים אלו לצוות השיפוט ולכן לא ניתן לערוך אותם. במקרים דחופים אנא פנו אלינו ל: info@missfixtheuniverse.com

התחברת בהצלחה!

מייד תועברי לעמוד המתאים

האם להחליף את המשתמש ליזמית? פעולה זו אינה ניתנת לשיחזור

באיזור זה יזמיות של קהילת מיס פיקס מחליפות מידע, שואלות שאלות ותומכות זו בזו, איזור זה מיועד ליזמיות של הקהילה בלבד.

הצבעה הוגנת - אנא הרשמו על מנת להצביע


כבר רשומה? התחברי

התחברות

אם כבר נרשמת למיס פיקס בעבר

כניסה עם סיסמה
כניסה עם קוד ב SMS

שלום התחברות

אופס, כבר הצבעת למיזם זה.
על מנת לצפות בהיסטוריית ההצבעות ולהכפיל שווי הצבעה כנסי לפרופיל המשתמשת שלך

ההצבעה נרשמה בהצלחה

על מנת לצפות בהיסטוריית ההצבעות
ולהכפיל שווי הצבעה למיזם
אחד בלבד לבחירתך
כנס.י לפרופיל המשתמש.ת שלך

הפיצי את הבשורה - שתפי

דילוג לתוכן